حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی:
قرآن از مرجعیت شأنی و واقعنمایی برخوردار است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن از یک مرجعیت شأنی و واقعنمایی برخوردار و مطالب آن نسبت به یافتههای بشر مقدم است.
حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی در مراسم رونمایی از همایش بینالمللی «امت تمدنی در قرآن» که امروز ۲۶ آذرماه در مرکز همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته دانشمندان بحث مبانی را به شکل مبادی مطرح میکردند که بر دو قسم تصوریه و تصدیقیه بودند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در خوانش تمدنی قرآن طبعاً به دنبال دلالت بر تمدن و امر تمدنی هستیم، ابراز کرد: تمدن جامعهای دارای سرزمین و امتداد تاریخی و هویت مشترک است و علوم و دیوان سالاری و … ملزومات این جامعه هستند.
هر امر مؤثر در تحقق تمدن را امر تمدنی میدانیم
وی با تصریح بر اینکه هر امر مؤثر در تکون، فرآیند و تحقق تمدن را امر تمدنی میدانیم، گفت: روش وقتی در علم مطرح میشود که مشتمل بر مجموعه عناصر نظری هستند که ما را به درک و علم میرساند.
بهمنی اضافه کرد: عناصر کاربردی مشتمل بر منابع اصول قواعد ساز، کار دادهیابی و تحلیل داده، رویکرد و سبکها هستند و در مباحث قرآنی روشها بر اساس منابعی که در فهم قرآن بکار میرود، تقسیم میشود.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: امروز نظریههایی وجود دارد که ما را به سمت تأمل تمدن در قرآن سوق داد و اولین مبنا برای اینکه به سراغ قرآن رفتیم، الهی بودن لفظ و معنای قرآن است و دوم اینکه قرآن حقانیت دارد و خدشهناپذیر است.
وی افزود: مبنای دیگر مرجعیت شانی قرآن است و همین امر که از جانب خداوند آمده دارای مرجعیت است و میگوید که اگر در این کتاب الهی مطلب علمی در هر سطحی باشد بر یافته علمی بشر مقدم است.
بهمنی گفت: یافتههای علمی بشر تنقیض نمیشود ضمن اینکه یافتههای بشری با گفته آفریدگار بشر مقایسه میشود ضمن اینکه آنها سقوطی هستند و تمام این موارد را امروز پذیرفتهایم.
وجود دادههای تمدنی در قرآن پذیرفته است
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: قرآن از یک واقعنمایی برخوردار است و هر چه در آن گفته شده از واقعیتهای هستی و ملکوتی است ضمن اینکه قرآن فهم پذیر است و آیه «الرحمن علم القرآن» میگوید که علم این کتاب الهی مختص به تمام بشر است و فقط محدود به مؤمنان نیست.
وی با بیان اینکه تبار تمدنی بر اساس علم انسانی است و امروز وجود دادههای تمدنی در قرآن پذیرفته است، افزود: در قرآن لفظی با عنوان تمدن نیامده است ولی به عنوان مصداقی و مسائلی مبنی بر افول برخی تمدن و تکون آنها بیان شده است.
بهمنی اظهار کرد: تمدن بر آمده از کنشهای انسان است و جمعیت، سرزمین، امتداد تاریخی و هویت مشترک از مقومات آن هستند و علم و صنعت نیز آشکار ساز آن است.
هویت فصل مقوم تمدن است
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هویت فصل مقوم تمدنها است و اینها بیشتر به گرایشها و نحوه نگرش به هستی و مباحث وحدت بخش و عوامل آن متکی است.
وی ابراز کرد: تمدن شناختپذیر است و تمدن بر اساس دین را امکانپذیر میدانیم، زیرا بیشتر آموزههای دینی هویت را شکل میدهد و هویت فصل مقوم تمدن است، ضمن اینکه تمدن کنش اختیاری انسان است و بر این اساس میتوان ارادهها را با مهندسی تکمیل کرد.
بهمنی بیان کرد: تمدن با پیوستگی اجتماعی تلازم دارد و اصلی ترین عامل پیوستگی هویت است که آنها را به یکدیگر پیوند میزند و قرآن نیز موجب وحدت و بهم پیوستگی میشود.