share
1403/07/18
قدرت مقاومت و فروپاشی رویای صهیونیست/ ۱
شاخص تعیین‌کننده مسلمانان در رویارویی با باطل چیست

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه شاخص تعیین‌کننده مسلمانان در رویارویی با باطل، فرمان الهی و مکتب اسلام است نه اشخاص، گفت: اصلی‌ترین علت وحدت سرنوشت‌ساز سپاه اسلام و جان‌فشانی این لشکر الهی را باید در لبیک‌گویی به فرمان خدا جست‌وجو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگویی، در پاسخ به این سؤال که دلایل این حجم از خشونت رژیم صهیونیستی نسبت به مظلومان جهان را در چه مسائلی می‌بینید، بیان کرد: با جسارت، خباثت، قساوت و خشونتی که امروز از سوی رژیم صهیونیستی می‌بینیم، به وضوح می‌توان دریافت که فزونی درندگی و خشونت این روز‌های این باند جنایت‌گر بیش از آنکه نشانه اقتدار، تسلط و پیروزی آنان باشد، نشان‌دهنده، زبونی، وحشت، استیصال و یأس این رژیم پوشالی است؛ بدون تردید صهیونیست‌های خون‌آشام به‌درستی در یافته‌اند که خطری بزرگ این رژیم سفاک را تهدید می‌کند، خطری گریزناپذیر که موجودیت این غده سرطانی را به‌شدت تهدید می‌کند و نابودی آن را به‌دنبال دارد.  

وی ادامه داد: هر انسانی که درکی اندک از شرایط سیاسی جهان امروز داشته باشد، هرگز نمی‌تواند انباشت نفرت و انزجار فراگیر مردم سراسر جهان را نسبت به جنایات هولناک صهیونیست‌های کودک‌کش انکار کند. نزدیک به یک سال از آغاز عملیات حیرت‌انگیز طوفان‌الاقصی گذشت، نتانیاهو سرمست از غرور و نخوت و با اتکا به توان نظامی و با امید به پشتیبانی قدرت‌های برتر جهانی به پیشقراولی آمریکا، بر این پندار بود که در زمانی اندک با نابودی مقاومت حماس در غزه شکست ذلت‌بار عملیات طوفان‌الاقصی را جبران و با جنگ، ویرانی، کشتار کودکان و زنان بی‌دفاع و نسل‌کشی بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین، مجاهدان حماس را از اقدام خود پشیمان خواهد کرد.  

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز، اما به‌رغم جنایت‌های هولناک و بی‌سابقه، به اعتراف کارشناسان سیاست، رژیم منحوس به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است. در حالی که در تمامی مرز‌های خود در جبهه‌های متعدد در حال رویارویی با خیل عظیمی از مجاهدان حماس و کرانه باختری در فلسطین و حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی، کتائب جنبش مقاومت اسلامی نجباء، عصائب اهل حق، کتائب سیدالشهداء و مقاومت سوریه، انصارالله و یمن است. مجاهدانی که به تعبیر قرآن، چون بنیادی پولادین در برابر ماشین جنگی استکبار جهانی مقاومت می‌کنند.

ویرانی و قتل‌عام؛ تنها گزینه‌ صهیونیست‌ها برای بقا

حسینی بیان کرد: رزمندگانی که در اوج اقتدار و آمادگی قرار دارند و از اراده و همتی برخاسته از باور‌های عمیق توحیدی، نابودی رژیم جعلی و خون‌خوار صهیونیستی را انتظار می‌کشند و کشته شدن در راه خدا را رستگاری بزرگ می‌دانند، این در حالی است که خشونت و ددمنشی و رفتار جنون‌آمیز صهیونسیت‌ها موجب می‌شود تا مردم سراسر جهان با مظلومان فلسطین و لبنان همراه شوند و صبح و شام، انزجار و نفرت خود را نسبت به رژیم نامشروع فریاد زنند؛ بدیهی است رژیم صهیونیستی اگر اندک امیدی به پیروزی و ثبات رژیم غاصب خود داشت، منطق جنگ این رژیم را بر آن می‌داشت برای اعاده حیثیت نداشته خود، در رفتار‌های وحشیانه تجدیدنظر کند و از خشونت خود بکاهد، اما سردمداران رژیم منحسوس، تنها راه موهوم بقای خود را خشونت، ویرانی، ترور، قتل‌عام و خونریزی جنون‌آمیز و وحشیانه می‌پندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: آنچه گذشت، نشانه‌های آشکاری است که رژیم جعلی و سفاک، امروز بیش از هر زمانی خود را در آستانه سقوط و نابودی می‌بیند؛ انزوای سیاسی، افول قدرت نظامی، سیاسی، فروریختن اقتصاد و نفرت و انزجار مردم جهان که هر روز عمیق‌تر و فراگیرتر می‌شود و ناامنی و تهدید‌های گسترده و بسیار جدی در چهارسوی مرزی فلسطین اشغالی توسط نیرو‌های پرشور جبهه مقاومت، ترس و اضطراب شهروندان صهیونیست، مهاجرت معکوس، بیخانمانی بخش زیادی از ساکنان سرزمین شمالی فلسطین اشغالی، واقعیت‌های تلخ، انکارناپذیر و ویرانگری است که دولت نتانیاهو را به رفتار‌های جنون‌آمیز و به شدت وحشیانه وادار کرده است.

لبیک‌گویی به فرمان الهی؛ علت وحدت سپاه اسلام

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به روند افول اسرائیل و علت وحدت سپاه اسلام و جبهه مقاومت، ادامه داد: دولت غاصبی که روزگار رویای نیل تا فرات را راهبرد دست‌یافتنی خود می‌دانست و با خیانت شماری از سران عرب شرایط آن را نیز فراهم کرده بود، امروز خود را در محاصره کامل می‌بیند. محاصره مجاهدانی که باور‌ها و ایدئولوژی مشترک و متعالی  و نیز هدف مشترک، یعنی نابودی کامل صهیونیسم، آنان را در کنار یکدیگر قرار داده است؛ اصلی‌ترین علت وحدت سرنوشت‌ساز سپاه اسلام و جان‌فشانی این لشکر الهی را باید در لبیک‌گویی به فرمان خدا در ظلم‌ستیزی، جست‌و‌جو کرد، منطقی که جغرافیا، ملیت، قومیت، رنگ و نژاد در آن نقش و سهمی نخواهد داشت.  

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بدون تردید روند افول و نابودی اسرائیل آغاز شده است، اما در مسیر تحقق این سنت تغییرناپذیر الهی، فراز و فرود‌هایی را شاهد خواهیم بود؛ این حقیقت را نیز نمی‌توان نادیده انگاشت که رژیم جعلی اسرائیل در برخی عرصه‌های این نبرد حق و باطل از برتری و توانایی‌های نسبی برخوردار است که نفوذ شیطانی، جاسوسی، جنگ الکترونیک، برتری هوایی، ترور ناجوانمردانه و غیرانسانی برخی از این توانمندی‌هاست.

فرماندهی هوشمندانه شهید نصرالله رؤیای صهیونیست‌ها را لبریز از اضطراب کرد

حسینی اظهار کرد: جنایت انفجار پیجرها، ترور سرداران عالی حزب‌الله، و در اقدامی باورناپذیر، شهادت سیدحسن نصرالله، در حقیقت واکنش جنون‌آمیز رژیم جعلی اسرائیل در برابر فشار بی‌امان حزب‌الله به سرزمین‌های شمالی فلسطین اشغالی و ترس، وحشت، آوارگی و مهاجرت معکوس شهرک‌نشینان غاصبی است که با رؤیای فریبنده آسایش، رفاه و امنیت کامل، رهسپار فلسطین شدند. حزب‌الله با فرماندهی هوشمندانه سیدحسن نصرالله و با اقتدار، صلابت وصف‌ناپذیر خود، رؤیا‌های شیرین صهیونیست‌ها را به خوابی آشفته و لبریز از اضطراب و تشویش تبدیل کرد.

وی اضافه کرد: چنانکه اقدامات شیرمردان یمن و غرش دلاوران و مجاهدان این سرزمین تاریخی، افسانه اقتدار پوشالی آمریکا و اسرائیل را بر باد راند، و با استقرار در دهانه باب‌المندب هدف قرار دادن کشتی‌های غول پیکر تجاری در مسیر فلسطین اشغالی امپراطوری آمریکا و هم‌پیمانان او را در اقیانوس‌ها به سخره گرفت؛ و در اوج اقتدار و جسارت کشتی‌های تجاری فراوانی را ساقط کرد و زنگ نابودی اسرائیل و آمریکا را به صدا درآورد.  

حسینی در پاسخ به آینده جبهه مقاومت با وجود شهادت سید حسن نصرالله، ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان سرشار از امید و اقتدار خود پیش از عملیات وعده صادق ۲، بدون هرگونه تردید، و بیم، در اوج صلابت و شجاعت، از عمق و ژرفایی ساختار نظامی حزب‌الله سخن گفت و یادآور شد: حزب‌الله امروز نهالی است که در طول سال‌های متمادی به درختی تنومند و شکست‌ناپذیر تبدیل شده است، این درخت هرگز به فرد و افراد وابسته نیست. این تحلیل بار‌ها از زبان برخی کارشناسان سیاسی از جمله استراتژیست‌های رژیم صهیونیست نیز تکرار شده است. قرآن در توصیف همراهان رسول ویژگی‌های را بیان می‌کند که می‌توان این ویژگی‌ها را به وضوح در رخسار و در رفتار رزمندگان مقاومت به نظاره نشست.

استاد حوزه علمیه گفت: در آیه ۲۹ سوره فتح آمده است: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا؛ محمد(ص) پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى‌بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت مشخصه آنان بر اثر سجود در چهره‌‏هايشان است اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل چون كشته‏‌اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه‌هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از انبوهى آنان خدا كافران را به خشم دراندازد خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است.

وی ادامه داد: اساساً برخی خبر‌ها درباره ساختار نظام حزب‌الله گویای این حقیقت است که همه یا بسیاری از فرماندهان مقاومت حزب‌الله، در معرض ترور نبوده و افرادی که به شهادت رسیده‌اند بیشتر مشاوران فرماندان جنگ بوده‌اند. از این‌رو پس از شهادت صد‌ها نظامی حزب‌الله و شماری از فرماندهان و شهادت دبیرکل حزب‌الله سیدحسن نصرالله، حملات موشکی بدون کمترین وقفه ادامه داشته و بر شدت و تعداد آن نیز افزوده‌اند.  

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در منطق اسلام، جنگ و جهاد بر اصولی مبتنی است که مناسبات و محاسبات سیاسی معاصر قادر نیست این اصول و این منطق را درک کند؛ یکی از این اصول که در  سخنان پرتکرار سیدحسن نصرالله و دیگر فرماندهان مقاومت این شعار است که «در مکتب شهادت خون بر شمشیر پیروز است» و شهادت خود از جلوه‌های پیروزی است؛ منطقی که در کربلا، با حسین و یاران وفادار آن حضرت به زیبایی تفسیر و تصویر شد و به‌مثابه تابلویی تابناک بر تارک تاریخ درخشید.

شاخص تعیین‌کننده مسلمانان در رویارویی با باطل، مکتب است نه افراد

وی با اشاره به شایعات در خصوص تضعیف نیرو‌های مقاومت و حزب‌الله با شهادت سیدحسن نصرالله و شماری از فرماندهان ارشد حزب‌الله بیان کرد: خداوند در آیه ۱۴۴ سوره آل عمران می‌فرماید: «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ؛ پس اگر پیامبر(ص) بمیرد یا کشته شود، ایمان و عمل صالح را ترک می‌کنید و به روش گذشتگان و نیاکان خود برمی‌گردید؟ و هر کس به روش گذشتگان خود بازگردد، هیچ زیانی به خدا نمی‌رساند؛ و یقیناً خدا سپاسگزاران را پاداش می‌دهد»، در  آیه این نکته بیان شده است که سنت مرگ فراگیر است و شامل همه انسان از جمله فرستادگان الهی و پیامبران اولوالعزم نیز می‌شود؛ بنابراین هرگز نباید از شهادت پیامبر(ص) و نیز از شهادت فرماندهان سپاه اسلام در هر زمان و مکانی تعجب کرد و از ادامه مبارزه مأیوس شد؛ آنچه در آیه مورد توجه قرار گرفته، این اصل توحیدی است که پاسداری از اسلام، وظیفه خطیر همه مسلمانان است؛ و با حضور و بدون حضور پیامبران و فرماندهان بزرگ جنگ نیز این وظیفه ساقط نخواهد شد. این اصل کلی درباره فرماندهانی، چون سید حسن نصرالله، چاری و ساری خواهد بود.  

حسینی ادامه داد: در آیه یاد شده شاهد پرسشی همراه با توبیخ و نکوهش هستیم که مضمون آن با نوعی دستور العمل و تأکید همراه است؛ یعنی ضمن نکوهش کسانی که با شهادت پیامبر از ادامه راه ناامید شدند، یادآور می‌شود که بر مسلمانان لازم است که بدون حضور پیامبران نیز از دستاورد اسلامی پاسداری کنند. دانش آموختگان مکتب پیامبر اکرم(ص) به‌خوبی این وظیفه را می‌دانند و برای انجام آن با جان و مال خود لحظه‌ای تردید و درنگ نمی‌کنند؛ ما در مکتب اسلام و در مدرسه پیامبر(ص) آموخته‌ایم که معیار و شاخص تعیین‌کننده وظیفه ما منطق و اندیشه و مکتب اسلام است که پیامبر به ما ابلاغ کرده است و در تنها کتاب غیرمنحرف آسمانی یعنی قرآن انعکاس یافته است، اسلام مکتبی است که با رحلت و یا شهادت معلمان آن، مکتب همچنان پا برجا و استوار خواهد ماند.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: در سال‌هایی نه چندان دور براساس توهمی باورپذیر از رژیم غاصب صهیونیسیت به‌عنوان دموکراتیک‌ترین رژیم در خاورمیانه و یا در جهان یاد می‌شد، در حالی که امروز در پرتو مقاومت اعجاب‌انگیز مجاهدان حماس، حزب‌الله و مردم مظلوم غزه، کرانه باختر و لبنان و به برکت شهادت مظلومانه هزاران کودک، زنان و مردان بی‌گناه، پوچی و نادرستی این ادعا آشکار شده است. به‌رغم سانسور‌های فراوان و قتل عام بیش از یک ۱۵۰ خبرنگار با هدف دفن اخبار سانسور جنایت‌های وحشیانه، هولناک و نسل‌کشی وحشتناک؛ اما امروز همه دنیا به این باور رسیدند که باید نسبت رژیم غاصب صهیونیستی، این تندیس خشم و خشونت و خونریزی ابراز نفرت کنند و نابودی آن را فریاد بزنند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: پس با شهادت یک شخص، مقاومت ضربه نخواهد دید، همان‌طور که افرادی مانند حضرت امام خمینی(ره) و سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید سیدعباس موسوی همچنان شاهد استواری، نشاط، پویایی، مانایی و تداوم حرکت مقاومت هستیم. امروز هیچ انسان حق‌مداری نمی‌تواند اقتدار، قدرت نظامی، مکتب‌سازی و گستره جغرافیایی مقاومت را انکار کند. جبهه مقاومت اسلامی در هیچ یک از دوره‌های تاریخ تا این حد در اوج اقتدار، قدرت و صلابت و محبوبیت جهانی نبوده است.


منبع: خبرگزاری ایکنا