share
1398/11/07
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
اقتدار ملی در همه عرصه ها، لازمه اخراج تروریست های آمریکایی از منطقه است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این که تلاش برای قوی شدن یک دستور و مطالبه قرآنی است، تصریح کرد: اقتدار ملی در همه عرصه ها، لازمه اخراج تروریست های آمریکایی از منطقه است.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری در خطبه های نمازجمعه باشکوه و ماندگار تهران ابراز داشت: امت اسلام و از جمله ملت شریف و بزرگ ایران به خصوص در شرایط کنونی برای مقابله با دشمنان خود چاره ای ندارد جز این که به سمت قوی شدن در عرصه ها و زمینه های گوناگون حرکت کند.

وی افزود: فرمایش رهبر معظم انقلاب در این باره نیز در واقع مطالبه خدای متعال از جامعه اسلامی است، چه آن که در بسیاری از آیات شریفه قرآن کریم از امت اسلامی خواسته شده که از نظر علمی، دینی، اقتصادی، سیاسی و غیره، قوی باشند، کما این که در آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال نیز پروردگار عالم به ما دستور می دهد که هر چقدر می توانید خود را آماده و تجهیز و توانمند کنیم.

آیه ای که منحصر به امور نظامی نیست

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: در واقع این آیه شریفه (و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه) تنها ناظر به امور نظامی و تقویت بنیه رزمی نیست بلکه همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را هم در برمی گیرد و لذا ما مکلف هستیم که بر اساس فرمایش نورانی خدا در قرآن به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی افزود: به دیگر سخن، جامعه اسلامی تا آن جا که می تواند باید قوی شود به گونه ای که دشمن از مقابله با نظام اسلامی و جامعه اسلامی هراسان باشد و این هراس می بایست همیشگی باشد نه این که محدود به مقطع زمانی خاصی شود.

هراس در دل دشمنان با قوی شدن ما رخ می دهد

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن همچنین گفت: این هراس زمانی در دل دشمن قرار می گیرد که جامعه قدرتمند باشد و به تعبیر مقام معظم رهبری در همین خطبه های نمازجمعه هفته گذشته تهران، دارای قوت و اقتدار باشد.

وی بیان داشت: اساساً برای بشر بارها و بارها این مساله به تجربه ثابت شده که افراد و جامعه ضعیف همیشه پایمال است و هیچ جامعه ای نمی تواند استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی داشته باشد مگر این که دارای اقتدار باشد و گرنه همیشه نظام سلطه، جوامع ضعیف را تحت سلطه خویش قرار داده و به تاراج و غارت منابع و داشته های آن ها می پردازد و آن ها در صورت دچار شدن به ضعف نمی توانند از حق و حقوق خود به درستی دفاع کنند و لذا همیشه توسری خور بار می آیند.

طمع قدرت های مستکبر به منابع انرژی منطقه غرب آسیا

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: از سویی با توجه به این که کشور ما در منطقه غرب آسیا به عنوان شاهراه انرژی جهان قرار گرفته و همواره کشورهای مستکبر به این منطقه طمع ویژه ای داشته اند، لذا اقتدار ما باعث می شود که بتوانیم از منافع خود دفاع نموده و در صورت لزوم پاسخ دندان شکنی به تجاوزگری ها و گستاخی های دشمنان بدهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر متاسفانه مشاهده می کنیم که چگونه دولت های مرتجع منطقه همچون عربستان سعودی به گاو شیرده آمریکا و کشورهای غربی تبدیل شده اند و در مقابل غارت و چپاولگری آن ها، جرأت حرف زدن هم ندارند.

وی ابراز داشت: البته این ویژگی نظام سلطه است که به دنبال تسلط بر منافع و منابع دیگران است و در این بین، کشوری که قدرتمند نباشد نمی تواند در برابر آن به درستی به دفاع از خود بپردازد.

لزوم اقتدار ایران اسلامی برای اخراج آمریکا از منطقه

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین با اشاره به حضور اشغالگرایانه آمریکا در منطقه غرب آسیا گفت: امروز تنها فلسطین در اشغال اسرائیل غاصب نیست بلکه کل منطقه به نوعی در اشغال آمریکاست، چه آن که این کشور در بسیاری از کشورهای منطقه دارای پایگاه نظامی است و از طریق نیروها و عمالش، اهداف و برنامه های خود را به جلو می برد.

وی افزود: ما باید در شرایط فعلی قوی باشیم تا بازدارندگی لازم در برابر دشمن به وجود آید و بتوانیم در سایه همین اقتدار و البته وحدت و انسجام امت اسلامی، زمینه اخراج آمریکا از منطقه را فراهم کنیم که اگر این مهم صورت گیرد به تعبیر مقام معظم رهبری توانسته ایم، انتقام خون حاج قاسم را از دشمن بگیریم.

حفظ سیادت کشور اسلامی و لزوم ارتقای مستمر اقتدار

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: به لطف الهی این اقتدار در کشور ما به ویژه در بُعد نظامی وجود دارد اما به هر حال ما به شکل پیوسته نیاز به ارتقای آن داریم تا هیچ گاه دشمن حتی جرات تهدید کردن ما را هم نداشته باشد، چه برسد به این که احیاناً خیالاتی در سر بپروراند.

 وی همچنین افزود: از این حیث به اعتقاد بنده، این بخش از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم قوی شدن ملت ایران، راهبردی ترین مطالبه ایشان برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی کشور ماست، ضمن آن که از منظر آموزه های دینی نیز ضرورت حفظ سیادت اسلام و کشورهای اسلامی ما را به اهمیت دوچندان این مساله واقف می کند.

این محقق حوزوی در خاتمه با بیان این که اقتدار مسلمین و کشورهای اسلامی مانع از تحقق اهداف شوم نظام سلطه در منطقه و جهان می شود، گفت: در واقع حفظ سیادت اسلام و جامعه اسلامی از جمله وظایف کلیدی مسئولان نظام اسلامی است که نقض آن از حدود اختیارات مسلمین خارج بوده و بر اساس قاعده نفی سبیل، حتی تعهدات بین المللی نیز نمی تواند ناقض آن باشد.