share
1398/08/14
به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم، از منظر علامه طباطبایی(ره)» منتشر شد

کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم، از منظر علامه طباطبایی(ره)» نوشته محمد ابوطالبی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، در معرفی این کتاب عنوان شده است: یکی از اساسی ترین نیازهای بشر پایبندی به آموزه های اخلاقی و دستیابی به شیوه های آراستگی به اخلاق کریمه و پیراستگی از اخلاق رذیله است. بدین منظور مکاتب اخلاقی برای ترغیب بشر به زیست اخلاق مدار، غایت های گوناگونی برای فعل اخلاقی در نظر گرفته اند. براساس آیات قرآن کریم، پیامبران الهی برای ترغیب مردم به زیست اخلاقی، آثار و نتایج اخروی را مطرح کرده اند که این روش، شیوه عام قرآنی و روش عموم پیامبران الهی بوده است.

به استناد این کتاب، علامه طباطبائی(ره) مدعی است قرآن کریم در زمینه اخلاق، افزون بر شیوه عموم پیامبران، مبتکر شیوه ای خاص است که غایت فعل اخلاقی را رسیدن به «وجه الله» و رضای الهی می داند و مبتنی است بر توحید خالص، عبودیت محض و حبّ عبودی. انسان بر اثر باور عمیق توحیدی تنها خدای متعال را مالک مطلق عالم و مؤثر حقیقی می داند و بر اثر عبودیت خالصانه پروردگار و اشتداد ایمان و معرفت به اسما و صفات الهی به محبت الهی دست می یابد؛ در نتیجه تنها در پی اموری است که محبوب پروردگار است و گریزان از کارهایی است که مبغوض خدای متعال است.

نویسنده این پژوهش معتقد است: این شیوه، الگویی نظام مند است که با تبیین ویژگی ها، مبانی و مؤلفه های آن می توان به این الگو دست یافت و آن را به عنوان الگویی قرآنی به مومنان کمال جو معرفی کرد.

کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم، از منظر علامه طباطبایی(ره)» در 280 صفحه و با قیمت 45 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد بازار نشر شده است.