share
1398/08/14
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
فرهنگنامه های تخصصی قرآن در حال تدوین است/ دانشنامه اصول فقه منتشر می شود

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین فرهنگنامه های تخصصی همچون محیط زیست، بهداشت و درمان، مطالعات علوم اجتماعی و علوم سیاسی خبر داد.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در گفت وگو با خبرنگار شفقنا با اشاره به قدمت ۳۲ ساله پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: فعالیت های خوبی در این پژوهشکده که در ابتدا به عنوان مرکز فرهنگ و معارف قرآن تأسیس شد، صورت گرفته است.

او با بیان اینکه این پژوهشکده دارای ۷ گروه و اداره پژوهشی و فناوری است، عنوان کرد: تفسیر، علوم قرآنی، دایره المعارف های قرآنی، فرهنگنامه های قرآنی و مطالعات تطبیقی گروه های این پژوهشکده را تشکیل می دهند که عمده فعالیت گروه مطالعات تطبیقی در حوزه قرآن و استشراق است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به بی نظیربودن فعالیت های گروه دایره المعارف های قرآنی در جهان اسلام گفت: بزرگترین دایره المعارف قرآن کریم در این گروه در حال تدوین می باشد که امید است ظرف ۸ سال آینده به اتمام برسد.

او به تدوین دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: این دانشنامه مورد استقبال قرار گرفته است و دانشنامه های تخصصی دیگری چون اَعلام قرآن کریم، علوم قرآنی، معارف عقلی و اصول فقه هم تدوین شده است.

یوسفی مقدم از انتشار سه جلد دانشنامه ویژه نوجوانان خبر داد و بیان کرد: این دانشنامه همگام با دایره المعارف قرآن کریم پیش می رود اما پیش بینی می کنیم تعداد دانشنامه به ۱۰ تا ۱۵ جلد برسد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نرم افزار دانشنامه نوجوانان در نرم افزار کتابخوان پژوهان قابل دریافت و استفاده می باشد.

او از بررسی و تدوین دانشنامه در حوزه علوم انسانی خبر داد و گفت: زیرساخت های مطالعات و پژوهش های مربوط به علوم انسانی از اینجا تأمین شود و در حقیقت کمک خوبی به پژوهش های مطالعات انسانی خواهد بود.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از بازنگری فرهنگنامه قرآن به عنوان یکی از فعالیت های گروه فرهنگنامه های قرآنی خبر داد و افزود: در این گروه، فرهنگنامه سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) در حال انجام است که تاکنون ۱۰ خروجی از آن به مخاطبان ارائه شده و امید است ظرف دو سال آینده به اتمام برسد.


او با اشاره به تدوین فرهنگنامه های تخصصی قرآن کریم بیان داشت: مطالعات زیست محیطی، مطالعات بهداشت و درمان، مطالعات علوم اجتماعی و مطالعات علوم سیاسی در این گروه در حال انجام است و امیدواریم به زودی به خروجی تبدیل شود.

یوسفی مقدم اداره پژوهش و فناوری و فرآوری اطلاعات را از دیگر ادارات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن نام برد و گفت: پرتال قرآن کریم و سایت این پژوهشکده از جمله فعالیت های اداره فناوری و فرآوری اطلاعات است.

او از انجام ۱۱ کلان پروژه و ۶۰ پروژه در این پژوهشکده خبر داد و اظهار داشت: تعداد آثار منتشر شده پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بالغ بر ۱۲۳ عنوان در ۲۲۶ جلد است که ۴۴ عنوان و ۶۷ جلد در انتظار نشر می باشد.


رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ۷۶ پروژه در حال انجام است، به کتابخانه تخصصی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به عنوان کم نظیرترین کتابخانه جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در این کتابخانه ۲۱ هزار عنوان کتاب در ۵۰ هزار جلد کتاب با ۵۰ زبان و ۳۰۰ دوره تفسیر کامل قرآن کریم و ۸۰۰ پایان نامه قرآنی وجود دارد که اطلاعات مربوط به موارد ذکر شده در سایت پژوهشکده قابل مطالعه است.

او از فعالیت پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم خبر داد و ابراز داشت: تولید نرم افزارهای موبایلی همچون «سراج» به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی و اردو از جمله فعالیت های این پژوهشکده است.

یوسفی مقدم همچنین به تولید نرم افزارهای ویندوزی اشاره کرد و بیان داشت: این پژوهشکده ۲۷ نرم افزار با قابلیت نمایش در محیط ویندوز تولید کرده که در نسخه های مختلف ویندوز قابل ارائه است.

او چهار نرم افزار پرسمان قرآنی، شجره طوبی، فرهنگ موضوعی تفاسیر و دانشنامه مقالات را از جمله تولیدات نرم افزاری این پژوهشکده برشمرد و ادامه داد: مرجعیت علمی قرآن کریم در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی یکی از پروژه هاست که تاکنون مفهوم مرجعیت علمی قرآن را تا حدود زیادی نهایی کردیم و تصور می کنم امسال بتوانیم وارد برخی علوم شویم که در صورت تصویب، مرجعیت علمی قرآن کریم را در سه دانش سیاسی، اجتماعی و روانشناسی مورد بحث قرار خواهیم داد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نظام سازی قرآن را از دیگر پروژه های در دست انجام عنوان کرد و گفت: تاکنون ۲۰ مصاحبه انجام داده و ۷ نشست علمی برگزار کردیم که آماده چاپ است و امید می رود تا پایان سال جهت نشر ارسال گردد.

او با بیان اینکه نظام سازی در دو بخش معرفتی و عینی صورت می پذیرد، تصریح کرد: در دنیا نظام بانکداری بر اساس اندیشه های لیبرالیستی و اقتصاد سرمایه داری است، اما آیا ما در نظام معرفتی، بانکداری داریم و چگونه در خارج می تواند ظهور یابد که ما در این زمینه ورود پیدا کردیم؛ اگر نظام عینی مبتنی بر نظام معرفتی نباشد، نمی تواند استحکام پیدا کند.


یوسفی مقدم در خصوص دایره المعارف قرآن کریم افزود: این دایره المعارف دارای ۳۲۰۰ مدخل اصلی و ارجاعی است که به صورت تخصصی در حال تدوین است، به این نحو که در گروه دایره المعارف، بخش های علمی فلسفه و کلام، ادیان، فقه، اخلاق و عمومی در حال پیگیری امور هستند.

او از انتشار جلد ۱۵ دایره المعارف خبر داد و اظهار داشت: اکنون حروف «ط» و «ق» در حال نهایی شدن است، البته چند جلد در حال انجام می باشد و جلد ۱۶ برای نشر رفته و جلد ۱۷ در حال آماده سازی برای نشر است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فرهنگنامه “سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)” گفت: این فرهنگنامه در سه جلد چاپ می شود و در برگیرنده موضوعات خانوادگی، فردی و اجتماعی است.

او تصریح کرد: تاکنون ۷ جلد از فرهنگنامه سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) منتشر شده و ۴ جلد هم در انتظار نشر می باشد.

یوسفی مقدم با اشاره به تدوین و نشر یک جلد از دانشنامه معارف عقلی افزود: این دانشنامه هم برگرفته از دایره المعارف بزرگ قرآن کریم است و همراه با آن پیش می رود.

او اظهار داشت: تاکنون پنج جلد از دانشنامه «اَعلام قرآن کریم»، یک جلد از دانشنامه «علوم قرآنی» و یک جلد از دانشنامه «معارف عقلی» منتشر شده و دانشنامه «اصول فقه» هم در حال انتشار است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: فقه قرائت(۱جلد منتشر شده)، فقه اداء(۴ جلد)، فرهنگنامه تحلیل واژه های مشابه قرآن کریم(۲ جلد منتشر شده)، ترجمه عربی قرآن کریم(۷جلد منتشر شده)، عرفان در آئینه قرآن(۲جلد)، بازنگری فرهنگ قرآن کریم(۳۳ جلد)، بررسی حدیث سبعه احرف در متون فریقین و پرتال جامع علوم و معارف قرآن کریم را از جمله پروژه های مهم پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد.