share
1398/06/27
به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
کتاب «خطاهای قرآن‌پژوهی جان ونزبرو؛ ریشه‌ها و پیامدها» منتشر شد

کتاب «خطاهای قرآن‌پژوهی جان ونزبرو؛ ریشه‌ها و پیامدها» به قلم حجت الاسلام والمسلمین سیدمجید پورطباطبایی عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، در معرفی این کتاب عنوان شده است: در طول مطالعات قرآن پژوهی خاورشناسان در دو قرن اخیر، جان ونزبرو را پس از نولدکه و کَلد تسهیر، نقطه عطف سوم این مجموعه از مطالعات قلمداد می کنند. ونزبرو در دهه هفتم قرن بیستم میلادی نظریات شاذّی درباره چگونگی شکل گیری اسلام و نگرش قرآن مطرح کرد که از آن زمان تا کنون معرکه آرای خاورشناسان بعد از او شده است. نحوه ساختار شکنانه ونزبرو و شاگرد بلافصلش اندرو ریپین بیانگر روی دیگر سکه جنگ نرمی هستند که با به کارگیری شیوه نقد ادبی در بررسی و ارزیابی های خود از قرآن و اصرار بر آن، در صدد بر کندن بنیاد اعتقادات اسلامی اند.

در این اثر ضمن یادآوری و بررسی نقد خطاهای قرآن پژوهی جان ونزبرو، تلاش شده است نقاط اصلی و کانونی تحلیل های غیراصیل و ناصحیح این خاورشناس قرآن پژوه معاصر، مشخص شود. در همین راستا آثار این خطاها در نوشته های شاگرد و همراه ونزبرو، اندرو ریپین نیز پی گرفته شده است.

کتاب «خطاهای قرآن‌پژوهی جان ونزبرو؛ ریشه‌ها و پیامدها» در 294 صفحه، شمارگان 400 نسخه و با قیمت 45 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد بازار نشر شده است.