پيامبر اعظم(ص) در منظر قرآن عظيم

پدیدآورابوالفضل انوشه‌پور

تاریخ انتشار1388/12/13

منبع مقاله

share 442 بازدید
پيامبر اعظم(ص) در منظر قرآن عظيم

ابوالفضل انوشه پور

قرآن كريم اسلام نظر است و حضرت محمّد (ص) و اهل بيت پاك او اسلام عمل .در اين مقاله به صفات پيامبر (ص) در قرآن مجيد از نظر خداوند سبحان مي‌پردازيم.
مقام معظّم رهبري در پيام نوروزي ، سال 1385 را ، سال پيامبر اعظم ناميدند . ايشان حتماً با اين نامگذاري اهداف مهم و مقدّسي را در جهت آگاهي ، بيداري و رشد ملّت ايران و امّت اسلامي در نظر داشته اند .
اين بنده كوچك خداوند با بضاعت اندك و شناخت مختصري كه از قرآن كريم دارم ، از همان آغاز سال با شنيدن پيام ولايت فقيه تصميم گرفتم كه به ياري خدا ، آياتي از قرآن مجيد كه دربارة حضرت محمّد(ص) نازل شده در حدّ خود در يك مقاله جمع آوري و به هم ميهنان عزيز عرضه كنم .
قرآن كريم اسلام نظر است و حضرت محمّد (ص) و اهل بيت پاك او اسلام عمل . از طريق قرآن به دو راه حق و باطل آگاهي مي يابيم . يك راه كه صراط مستقيم خداوند است به ما عزت و به درجه اعلي عليّين مي رساند و راه ديگر به ذلّت ختم مي شود و به درك اسفـــل السّافليــن مي انجامد . و با عمل به سنّت رسول اكرم (ص) يا عمل به قول و فعل او ، الگوي رفتاري يك مسلمان حقيقي ترسيم شده و تجسّم مي يابد و به وسيله عترت او اين الگو تداوم پيدا مي كند . تا اين راه پنهان نماند و مردم گمراه نگردند .
صفات پيامبر اعظم ( ص ) در قرآن مجيد از نظر خداوند سبحان :

1. پيامبر اكرم (ص) به عنوان الگو و سرمشق و اسوة حسنه معرّفي مي شود .

الف) لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ... ( آيه 21 سوره احزاب )
قطعاً رسول خدا براي شما همواره الگو و سرمشق نيكويي است .
ب ) وَكَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكونوا شُهَدآءِ عَلَي النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً ... ( آيه 143سوره بقره) و بدين گونه شما مسلمانان را امّتي ميانه قرار داديم تا الگوي مردم دنيا باشيد . همان طوري كه پيامبر براي شما الگو و سرمشق است .
ج ) در آخرين آيه سوره حج اين مفهوم مجّدداً تكرار مي شود .
خداوند در اين سه آية مذكور رفتار و كردار يا قول و فعل پيامبر اكرم را سرمشق براي ما قرار مي دهد . كه بايد به او اقتدا كنيم . و از مسلمانان مي خواهد تا رفتاري چون پيامبر داشته باشيم تا ديگر مردم جهان راه و روش زندگي را از ما بياموزند . 2. داشتن شرح صدر يا سعة صدر .
هنگامي كه حضرت موسي عليه السّلام به پيامبري برگزيده شد ، از خداوند خواست كه به او سعة صدرعطا كند و نظرش را بلند گرداند تا كارها برايش آسان شود .
رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَيَسِّرْلي اَمْري ... ( آيه 25 سوره طه )
امّا خداوند در سوره انشراح در باره حضرت محمّد (ص) مي فرمايد :
اَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ ( آيات 1 و 2 انشراح )
آيا به تو ، سعه صدر نداديم و بار سنگين را از دوشت برنداشتيم ؟

3. نرم خويي و خيرخواهي

فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْلَهُمْ وَشاوِرْهُمْ فِي الْاَمْرِ فَاِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَي اللهِ اِنَّ الله يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ . ( آيه 159 سوره آل عمران )
به لطف خدا نرم خو و مهربان شدي و اگر تندخو بودي مردم از اطرافت پراكنده مي شدند . پس از اشتباه آنان در گذر و برايشان از خدا آمرزش بخواه و با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتي كه كاري را انجام دهي بر خدا توكّل كن . زيرا خداوند كساني را كه به او توكّل مي كنند ، دوستشان دارد .

4. دلسوز و مهربان نسبت به مؤمنين و سختگير با كفّار

الف ) لَقَدْ جاءَ كُمْ رَسولٌ مِنْ اَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَئوفٌ رَحيمٌ .
( آيه 128 سوره توبه )
قطعاً ، براي شما پيامبري از خودتان آمد كه براي او دشوار است شما در رنج بيفتيد ، به هدايت شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است .
ب ) مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ وَالَّذينَ مَعَه اَشِدّآءُ عَلَي الْكُفّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ... ( آيه 29 سوره فتح )
محمّد (ص) پيامبر خداست ، و كساني كه با اويند ، بر كافران سختگير و با همديگر مهربانند .
اگر ما حضرت محمّد (ص) پيامبر اكرم را نديديم ولي از سلالة پاك او حضرت امام خميني رحمه الله عليه را ديديم كه چنين رفتاري داشت . از يك طرف نسبت به مؤمنين بسيار متواضع بود و به آنها مي گفت به من رهبر نگوييد . من خدمتگزار شما هستم . رهبر ما آن طفل سيزده ساله است كه نارنجك به خود مي بندد و به زير تانك دشمن مي رود . امّا همين مرد در برخورد با آمريكاي جنايتكار مي گويد : « آمريكا شيطان بزرگ است ولي هيچ غلطي نمي تواند بكند . »

5. خود عامل به دستورات اسلام بود و بعد امر به معروف و نهي از منكر مي كرد .

اِنّا اَرسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً . ( آيه 8 سوره فتح )
اي پيامبر ما تو را به عنوان سرمشق و نمونه عملي يك مسلمان معرّفي كرديم و بعد خواستيم بشارتگر و هشدار دهنده باشي . ( امر به معروف و نهي از منكر كني )
خداوند اسلام عمل را در رفتار پيامبر به مردم نشان داد و اسلام نظر را به وسيله قرآن و گفتار پيامبر به جهانيان معرّفي كرد . و پيامبر اكرم (ص ) كردارش مصداق گفته هايش بود .

6. وجود مباركش منشأ خير و بركت بود .

وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ . ( آيه 107 سوره انبياء )
و تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستاديم .

7. از جانب خدا چراغ تابناك براي هدايت به راه راست بود .

يا اَيُّهَا النَّبِيُّ اِنّا اَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً . ( آيه 45 سوره احزاب )
وَداعِياً اِلَي اللهِ بِاِذنِه وَ سِراجًا مُنيرًا ( آيه 46 سوره احزاب )
اي پيامبر ما تو را به سمت گواه ( نمونه ) و بشارتگر و هشداردهنده فرستاديم و دعوت كننده به سوي خدا به فرمان او ، و چراغي تابناك
خداوند پيامبر را شاهد ، بشير ، نذير ، اُسوة حسنه ، داعي اِلَي الله ، رَحْمَةً لِلْعالَمين ، و بالاخره چراغ منير مي نامد . چراغ منيري كه خداوند رحمان درباره اش گفته است :
وَ اِنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٍ . ( آيه سوره قلم ) و تو داراي اخلاق بسيار يزرگوارانه اي هستي .
خداوند پيامبر اكرم را شاهد و سراج منير مي داند و پيامبر امام حسين را مصباح الهدي مي نامد و شهيد مطهري ، شهدا را شمع تاريخ لقب مي دهد .

8. رسول امين

در سورة شعراء در آيات 107 ، 125 ، 143 ، 162 و 178 كلام خدا ولي از زبان پيامبران بيان مي شود كه :
اِنّي رَسولٌ اَمينٌ من براي شما رسول اميني هستم .
ولي حضرت محمّد (ص) قبل از پيامبري در جامعة خود به محمّد امين معروف بود .

9. اسلام و حضرت محمّد (ص) پيامبر خاتم .

مِلَّةَ اَبيكُم اِبراهيمَ هُوَ سَمّّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في هذا لِيَكونَ الرَّسولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكونوا شُهَداءَ عَلَي النّاسِ . . . ( آيه 78 سوره حج )
آيين پدرتان ابراهيم نيز چنين بوده است . او شما را از قبل مسلمان ناميد و در اين ايّام نيز مسلمان ناميده مي شويد . پيامبر گواه و نمونه براي شماست و رفتار و گفتار شما نمونه و گواه براي ديگر مردم جهان بايد باشد .
دين خدا از زمان حضرت ابراهيم اسلام ناميده شد و هركس به اسلام ايمان آورد بايد تسليم امر خدا باشد و به انجام عمل صالح كه موجب هدايت و رشد خود و ديگران مي شود ، بپردازد .
دين اسلام به تدريج توسّط پيامبران بعد از حضرت ابراهيم عليه السّلام تكميل شد تا به پيامبر خاتم كه ختم رُسل است رسيد . و خداوند اعلام كرد كه دين در نزد او اسلام است و در زمان حضرت محمّد كامل و به نام او ختم مي شود .
نام احمـــد نام جمله انبياست چون كه صد آمد نود هم پيش ماست
اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتَ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ الْاِسْلامُ ديناً . . ( آيه 3 سوره مائده )
امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را به عنوان آيين براي شما برگزيدم . اِنَّ الدّينَ عِنْدَ اللهِ الْاِسْلامُ . . . ( آيه 19 سوره آل عمران ) درحقيقت دين در نزد خدا همان اسلام است .
ما كانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لـكِنْ رَسولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَّبييّنَ … ( آيه 40 سوره احزاب )
محمد(ص) پدر هيچ يك از مردان شما نيست ، ولي فرستاده خدا و خاتم پيامبران است .

10-هدايت به راه راست و مشمول نعمت خداشدن با اطاعت امر خدا و رسولش حاصل مي شود .

وَ مَن يُطِعِ اللهُ وَ الرَّسولَ فَاُولـئِكَ مَعَ الَّذينَ اَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبيّينَ وَ الصِّديّقينَ وَ الشُّهَدآءُ وَ الصّالَحينَ وَ حَسُنَ اُولـئِكَ رَفيقاً . ( آيه 69 سوره نساء )
و هركه از خدا و پيامبرش اطاعت كند ، با كساني خواهد بود كه خدا نعمتشان داده است ، چون انبياء ، صدّيقين ، شهيدان و صالحان ، اينان بهترين رفيقانند .

11-اطاعت پيامبر اطاعت خداست .

مَنْ يُطِعِ الرَّسولَ فَقَدْ اَطاعَ اللهَ ... ( آيه 80 سوره نساء )
هر كه از پيامبر اطاعت كند از خدا اطاعت كرده است .

12- دستور خدا را اطاعت كنيم و بر محمّد (ص) درود بفرستيم و به فرمانش گردن نهيم .

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَه وَ يُصَلّونَ عَلَي النَّبِيِّ يا اَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا صَلّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّموا تَسْليماً . (آيه 56 سوره احزاب ) خدا و فرشتگان بر پيامبر صلوات مي فرستند . اي كساني كه ايمان آورده ايد شما هم بر او صلوات بفرستيد و تسليم فرمان او باشيد .
اَ لـلّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّد

مقالات مشابه

معناشناسی اتهام جنون به پیامبر(ص) با تکیه بر پاسخ‌های قرآن به این اتهام

نام نشریهپژوهش های زبان شناختی قرآن

نام نویسندهنصرت نیل‌ساز, ولی‌الله حسومی, خلیل پروینی, هادی زینی ملک اباد

استناد به رفتار نبوی در تفاسیر اجتهادی معاصر امامیه

نام نشریهتفسیر اهل بیت (ع)

نام نویسندهمهدی مردانی, کاظم قاضی زاد

جایگاه آیات القرآن در سورة قیامت

نام نشریهمطالعات تطبیقی قرآن و حدیث

نام نویسندهفاکر میبدی, مهدیه شریفی‌نسب اناری

نقد و بررسی آرای مستشرقان دربارة ‌امّی بودن پیامبر اکرم(ص)

نام نشریهپژوهشنامه معارف قرآنی

نام نویسندهاصغر طهماسبی بلداجی, ابراهیم ابراهیمی

بررسی روایات حالات پیامبر (ص) در هنگام نزول قرآن

نام نشریهپژوهشنامه ثقلین

نام نویسندهمحمد جعفری, مرتضی اوحدی