آيا مؤمن و كافر يكسانند؟

پدیدآورجعفر سبحانی

نشریهمکتب اسلام

شماره نشریه3

تاریخ انتشار1388/10/14

منبع مقاله

share 1213 بازدید
آيا مؤمن و كافر يكسانند؟

آيةاللّه جعفر سبحانى‏
مَثَل‏هاى زيباى قرآن (33)

مَثَل بيست و هشتم‏

در شماره گذشته درباره تبيين موقعيت خدايان دروغين و خداى حقيقى و هستى‏بخش جهان بحث نموديم و اينك به بحث پيرامون تبيين موضع مؤمن و كافر از نظر قرآن مى‏پردازيم:
«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُما أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلى‏ شَى‏ءٍ وَ هُوَ كَلٌّ عَلى‏ مَولاهُ أَيْنَما يُوَجَّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِى هُوَ وَ مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ»(1).
«خدا مثلى را زده است، دو نفر را كه يكى از آن دو گنگ مادرزاد است و توانايى بر هيچ كارى ندارد و سر بار مالك خود مى‏باشد، او را سراغ هر كارى بفرستد، كار خوبى انجام نمى‏دهد، در مقابل انسانى كه به عدل و داد دعوت مى‏كند و در راه راست گام بر مى‏دارد، آيا اين دو نفر با هم يكسانند؟».

توضيح مفاد آيه‏

در مَثَلِ بيست و هفتم، انتقاد از معبودهاى دروغين، در مقايسه با معبود حقيقى بود به گواه اينكه فرمود: «وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّه ما لا يَمْلِكُ» ولى هدف در اينجا بيان حال كافر و مؤمن است و قرآن مى‏خواهد با مثلى موقعيت اين دو را روشن كند:
1. فرض كنيد برده‏اى است گنگ و لال، بر چيزى توانايى ندارد، و به خاطر عجز، سربار مولاى خود مى‏باشد، او را به هر كارى روانه كند، نتيجه نمى‏گيرد.
2. فرض كنيد انسانى است كه جامعه را به عدل و داد، دعوت كرده و از نظر انديشه و رفتار بر «صراط مستقيم» است.

آيا اين دو نفر با هم يكسانند؟.

اگر اين دو نفر يكسان نيستند پس كافر و مؤمن نيز يكسان نمى‏باشند.
از نظر قرآن كافر بسان فرد نخست است كه چهار ويژگى دارد كه هر يك، نوعى نقص و كاستى است:
1. گنگ و لال است: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلَيْنِ أَحَدُهُما أَبْكَمُ» و از آنجا كه گنگ و لال است، ناشنوا هم خواهد بود چون دومى نتيجه اولى است، و غالباً لالى افراد به علت كر و ناشنوايى آنها است، چون سخنان پدر و مادر را نمى‏شنوند، طبعاً قوه ناطقه، تحريك نمى‏شود.
2. بر چيزى توانايى ندارد: «لا يَقْدِرُ عَلى‏ شَى‏ءٍ».
3. او سربار مولاى خود و مصرف‏كننده است، نه توليدكننده: «وَ هُوَ كَلٌّ عَلى‏ مَولاهُ».
4. او را پى هر كارى بفرستد، نتيجه نمى‏گيرد: «أَيْنَما يُوَجَّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ».
در حقيقت انسانى است انگل، جز خوردن و خوابيدن، كارى از او ساخته‏نيست، در مقابل، فردى كه مؤمن را به او تشبيه مى‏كند، با دو ويژگى از او ياد مى‏كند، ويژگيهايى كه ديگر كمالات را به دنبال دارد:
1. او به دادگرى و عدالت دعوت مى‏كند: «يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ» و كسى كه به چنين كارى قيام مى‏كند، قهراً گويا و شنوا خواهد بود. دعوت جامعه به عدل، فرع آن است كه از قدرت گويندگى و شنوايى برخوردار باشد و يك چنين فرد طبعاً شجاع و دلير خواهد بود، زيرا دعوت به عدل نوعى امر به معروف است كه نياز به شجاعت در فكر و انديشه دارد و بدون يك سلسله قدرت روحى و جسمى امكان‏پذير نيست.
2. او بر صراط مستقيم است چنان كه مى‏فرمايد: «وَ هُوَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ». مقصود از صراط مستقيم آن است كه از نظر انديشه و كار و برنامه، راه درستى را مى‏پيمايد و منحرف به چپ و راست نمى‏شود، بلكه در راهى گام برمى‏دارد كه او را به مقصد برساند.
مَثَل نخست، مثل كافر است و مَثَل دوم، مثل مؤمن است، زيرا فرد نخست، از هدايت الهى بى‏بهره بوده، و طبعاً كور و كر و دور از عدل و انصاف خواهد بود، در حالى كه دومى در پرتو هدايت الهى با فساد و تبعيض مبارزه كرده، همگان را به اعتدال در زندگى دعوت مى‏كند و خود نيز عامل است.
اكنون بايد ديد از كدام يك از اين دو فرد بايد پيروى كرد؟ مسلّماً دومى؛ چنان كه مى‏فرمايد:
«أَفَمَنْ يَهْدِى اِلَى الحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمْ مَنْ لا يَهِدِّى»(2).
«آيا آن كس كه افراد را به حق و حقيقت هدايت مى‏كند، شايسته پيروى است، يا آن كس كه توان چنين هدايتى را ندارد».
با اين بيان روشن شد كه تمثيل پيشين مربوط به تبيين موقعيت خدايان دروغين و خداى حقيقى است در حالى كه اين مثل، براى تبيين موضع مؤمن و كافر است.

پى نوشت:

1) نحل، 76.
2) يونس، 35.

مقالات مشابه

واکاوی بیان شیوه‌های تمثیلی در قرآن کریم

نام نشریهمطالعات قرآنی

نام نویسندهمجید خزاعی, مجیدرضا کمالی بانیانی, محمدرضا کمالی بانیانی, مهدی‌رضا کمالی بانیانی

«تمثیل» ابزار مشترک قرآن کریم و أناجیل

نام نشریهمطالعات قرآنی

نام نویسندهفیض‌الله اکبری دستک

جستارى بر انواع تمثيل در مَثَل ها و قصّه هاى قرآن كريم

نام نشریهمعرفت

نام نویسندهنیلوفر رضازاده, فاطمه شاهرودی

تبيين عبارت (من كل مثل) در قرآن كريم

نام نشریهحسنا

نام نویسندهسهیلا جلالی, فریده امینی

تفسير حکمت تکرار «تمثيل دنيا» در قرآن

نام نشریهمطالعات تفسیری

نام نویسندهرحمت‌الله عبدالله‌زاده, محمدتقی رفعت‌نژاد, شیدالله رستخیز شورکایی

فرهنگ نامه ای قرآنی از لون دیگر

نام نشریهکتاب ماه دین

نام نویسندهاسماعیل باغستانی

جنبه های روانشناختی در تمثیل های ادبی قرآن و تأثیر آن در تربیت انسان

نام نشریهلسان مبین

نام نویسندهسیداسماعیل حسینی اجداد, رحمت پورمحمد, محمدبهرامی نصیر محله

تمثیل و بررسی ادبی تمثیلات قرآن

نام نشریهصحیفه مبین

نام نویسندهحمید صمصام, فرشید نجار همایونفر, محمود حسن آبادی

أمثال سورة النور

نام نشریهکلیة اللغة العربیة بالقاهره

نام نویسندهمحمد محمدأبوموسی