آب‌ميوه

پدیدآورمحمدصادق یوسفی

نشریهدائرة المعارف قرآن

شماره نشریهجلد 1

تاریخ انتشار1388/01/30

منبع مقاله

share 792 بازدید

آب‌ميوه

اين عنوان، براساس برخى روايات و گفته‌هاى مفسّران، از «شَرابِك» (بقره/2، 259)، «أعصِرُ خَمراً» (يوسف/12، 36)، «وَفِيه يَعصِرون» (يوسف/12، 49) و «تَتَّخِذُونَ مِنهُ سَكَراً» (نحل/16، 67) استفاده شده است.

آب ميوه در داستان عُزَير:

خداوند، عُزَير*(عليه السلام)را صد سال ميراند؛ سپس او را زنده كرد و فرمود: «فَانظُر إلى طَعامِك وَ شَرابِكَ لَم‌يَتَسَنَّه ... = به خوراك و نوشيدنى خود بنگر [كه طعم ورنگ آن]تغيير نكرده است‌...». (بقره/2، 259) برخى از مفسّران «شَرابِك» را با استناد به روايات، به آب ميوه تفسير كرده‌اند و آن را آب انگور* مى‌دانند؛[1] ولى در اين كه آيا آب ميوه را با خود به آن‌جا آورد يا از ميوه‌هاى قريه ويران شده‌اى كه از آن عبور مى‌كرد، تهيه كرد،اختلاف است. تغيير نيافتن آب ميوه «لَم‌يَتَسنَّه» در اين مدّت طولانى،[2] امرى خارق‌العاده است.

آب ميوه در داستان يوسف:

يوسف(عليه السلام) در تعبير خواب عزيز مصر مى‌گويد: «...‌عامٌ فيه يُغاثُ الناسُ وَ فيِه يَعصِرُونَ =[سپس از پى آن]، سالى [بيايد]كه در آن براى مردم باران مى‌بارد [= گياهان مى‌رويد يا مردم از تنگى و سختى مى‌رهند]و در آن، [ميوه، انگور، زيتون و...]مى‌فشرند». (يوسف/12، 49) برخى، با استناد به كلام ابن عبّاس و مجاهد و قتاده، مقصود از«يَعصِرُون» را فشردن ميوه*، و‌دانه‌هاى روغنى دانسته‌اند كه مصريان، پس از چهارده سال سختى، از آن بهره‌مند شدند.[3] هم‌بند يوسف در زندان براساس آيه 36 يوسف/ 12 به او گفت: «إِنِّى أَرَنى أعصِرُ خَمراً = من خويشتن را [در خواب]ديدم كه [انگور براى]شراب مى‌فشارم». برخى مقصود از «أعصِر خَمراً» را گرفتن آب انگور مى‌دانند و از اين كه به فشردنِ خمر* تعبير شده، چند پاسخ داده‌اند: الف. عرب، در صورت روشنى و مشتبه نشدن معنا، اشيا (انگور) را به رسم آن‌چه به آن دگرگون مى‌شود، (خمر) نام مى‌نهد؛[4] ب. عربِ عمان[5] و غسّان،[6] عنب را خمر مى‌نامند؛ پس «أعصِرُ خَمراً» به معناى «أعصِرُ عِنباً» است.

آب ميوه از آيات الهى:

«وَ مِن ثَمرتِ النَّخِيلِ وَالأَعنبِ تَتَّخِذونَ مِنه سَكَراً وَ رِزقاً حَسَناً إنَّ فِى ذلِكَ لأيَةً لِقَوم يَعقلونَ = و از ميوه درختان خرما* و انگور، باده مستى‌بخش وخوراكى نيكوبراى خود مى‌گيريد. به طور قطع در اين[ها]براى مردمى كه مى‌انديشند، نشانه‌اى است.» (نحل/16،67) مصطفوى مى‌گويد: سَكَر، اعم از مسكر و غير مسكر (آب ميوه) است. سَكَر بر وزن حَسَن، دگرگون شده چيزى برخلاف جريان طبيعى است؛ مانند شراب و آب ميوه كه از انگور و خرما به دست مى‌آيد.[7] ابوالفتوح رازى مى‌گويد: مراد از روزى نيكو (رزق حسن) سركه، دوشاب، خرما، مويز و چيزهاى حلال است كه از خرما و انگور گرفته مى‌شود.[8]

منابع:

التحقيق فى كلمات القرآن الكريم؛ التفسير الكبير؛ تفسير المنار؛ جامع‌البيان عن تأويل آى القرآن؛ روض‌الجنان و روح‌الجنان؛ كشف‌الاسرار و عدّة‌الابرار؛ مجمع‌البيان فى تفسير القرآن.
محمدصادق يوسفى



[1] التفسير الكبير، ج‌7، ص‌37.
[2] مجمع‌البيان، ج‌2، ص‌640‌.
[3] جامع البيان، مج‌7، ج‌12، ص‌303؛ مجمع البيان، ج5‌، ص365؛ المنار، ج‌12، ص‌320.
[4] مجمع‌البيان، ج‌5‌، ص‌356، كشف‌الاسرار، ج‌5‌، ص‌67‌.
[5] مجمع‌البيان، ج‌5‌، ص‌356.
[6] المنار، ج‌12، ص‌303.
[7] التحقيق، ج‌5‌، ص‌160 «سكر».
[8] روض‌الجنان، ج‌12، ص‌61‌.

مقالات مشابه

جغرافیای میوه ای قرآن

نام نشریهقرآن و علم

نام نویسندهسیدمحمود طیب حسینی, علیرضا حیدری نسب, حمیده حیدری نسب

شگفتی های درمانی انجیر در قرآن و طب

نام نشریهدین و سلامت

نام نویسندهام‌البنین امجدی, علیرضا رفیعی, محمد یوسف‌پور

بررسی آثار غذایی عسل بر ویژگی‌ها و رفتار انسان از دیدگاه قرآن، حدیث و علم پزشکی

نام نشریهمطالعات اسلامی (علوم قرآن و حدیث)

نام نویسندهحسن نقی‌زاده, نمازی زادگان, مجید غیور مبرهن, نغمه مخبر

زيتون و راز تاکيد قرآن بر مصرف آن

نام نشریهدین و سلامت

نام نویسندهعلیرضا رفیعی, ام‌البنین امجدی سورکی, خدیجه قوی بنیه

جهت گيری بهداشت تغذيه با تاکيد بر آموزه های قرآنی

نام نشریهدین و سلامت

نام نویسندهرحمت‌الله مرزبند, محمدعلی افضلی

مواد پروتئینی در قرآن و حدیث

نام نشریهمطالعات قرآنی (فدک سابق)

نام نویسندهعبدالمجید طالب تاش, معصومه داوودی

توصيه هاي تغذيه اي قرآن و تاثير آن بر سلامت

نام نشریهفصلنامه تاریخ پزشكی

نام نویسندهحسن فکور, مهدی مهدی خانلو

امنيت غذايي از ديدگاه قرآن كريم

نام نشریهاخلاق پزشكی

نام نویسندهعلی رزاقی