پژوهشی در اصطلاح «علوم قرآنی»

پدیدآورمحمدعلی عباسی

نشریهکیهان فرهنگی

شماره نشریه158

تاریخ انتشار1390/01/15

منبع مقاله

share 983 بازدید
پژوهشی در اصطلاح «علوم قرآنی»

محمدعلی عباسی

علم دارای سه معنی اصلی و اساسی است: نخست علم به معنی مطلق آگاهی در برابر مطلق‏ جهل است.در معنی دوم به بخشی از معرفت‏ بشری در کنار و در برابر دیگر شاخه‏های آن اطلاق‏ می‏گردد.برای مثال مولانا جلال‏الدین محمد بلخی‏ در بیت ذیل علم را به همین معنا به کار برده‏ است:
خرده ‏کاریهای علم هندسه‏ یا نجوم و علم طب و فلسفه در قرون اخیر معنای دیگری نیز یافته است و آن معرفتهای تجربی در برابر معارف غیر تجربی‏ است.وقتی سخن از«علوم قرآنی»به میان می‏آید منظور معنی دوم علم یعنی بخشهایی ویژه از معارف بشری است که رابطهء مستقیم با قرآن دارند، و چنانکه بعدا خواهیم دید به دلیل نسبت خاصی‏ که این شاخه‏های دانش با قرآن کریم دارند بدانها «علوم قرآنی»اطلاق می‏گردد.
شهید ثانی شیخ زین‏الدین عاملی در قرن دهم‏ هجری در کتاب گرانسنگ«منیة المرید فی آداب‏ المفید و المستفیذ»علوم قرآنی را بخشی از اقسام‏ علوم شرعی محسوب می‏دارد.
از دید این دانشمند دانشهای اصلی دین کلام، کتاب،حدیث و فقهند.از دیدار ایشان«علم کتاب» همان علوم و معارف مربوط به قرآن است که در سه‏ فن استقرار و استمرار یافته است:فن اول علم‏ تجوید است که به شناخت حروف و کلمات قرآن‏ می‏پردازد.فن دوم قرائت است که به شناخت‏ وجوه مختلف اعراب قرآن و بنایی که قرآن بر آن نازل‏ شده می‏پردازد.
فن سوم علم تفسیر است که هدف آن شناسایی‏ معانی و مقاصد قرآن و استخراج حکم و احکام آن‏ است.
از دید شهید ثانی مباحثی همچون«ناسخ و منسوخ»،«محکم و متشابه»و امثال آن در بخش‏ سوم یا فن تفسیر باید مورد بحث قرار گیرند.(1)
علوم قرآنی را سلسله‏ای از مباحث قرآنی می‏توان‏ تلقی کرد که به لحاظ ورود به ساحت قدس این‏ کتاب آسمانی بر علوم دیگر تقدم دارند.مباحث‏ اصلی این علوم عبارتند از مباحثی همچون تاریخ‏ نزول قرآن،قرائت،اعجاز قرآن،اعراب‏ کتاب آسمانی و اعجاز آن از نخستین مسایلی بود که برای مسلمین پیش آمد و مسلمانان بدانها اهتمام ورزیدند.
با نفوذ اسلام در بین دیگر ملل و سرزمینها و گسترش این ایدئولوژی نو به علت درگیریها و کشمکشهای فکری و اعتقادی آرام آرام بحثهای‏ کلامی و تفسیری پیدا شد و فهم معنای صحیح‏ آیات اهمیت یافت.پیشتر به الفاظ قرآن و وضعیت‏ بلاغی و لفظی آنها پرداخته می‏شد و جنبه‏های‏ صوری مهمتر به نظر می‏رسید.عبدالعظیم زرقانی‏ اندیشمند و دانشمند معاصر در کتاب«مناهل‏ العرفان»(ج 1،ص 35)که اختصاص به علوم‏ قرآنی دارد،بر آن است که این علوم از اول در اسلام‏ بوده است،اما این اصطلاح برای جدا کردن علوم‏ قرآن از تفسیر قرآن پیدا شده و بدایت آن در اوایل‏ قرن پنجم بوده است.
پیش از آنکه وارد بحث تعریف علوم قرآنی از دید قرآن‏پژوهان شویم،ذکر یک نکته ضروری به نظر می‏رسد.نخستین مباحث مربوط به علوم قرآنی از زمان حضرت پیامبر(ص)و اصحاب ایشان آغاز شد.بحثهایی دربارهء قرآن کریم پیش می‏آمد و پرسشهایی مطرح می‏شد و پیامبر(ص)عهده‏دار پاسخ به این مباحث و مسایل بودند.سخنهایی از پیامبر(ص)که ذیلا دربارهء قرآن نقل می‏شود،روشن‏ می‏کند که نگرش نبوی به قرآن و علوم آن چگونه‏ بوده است.
پیامبر(ص)فرمود:«هرگاه فتنه‏ها به شما روی آورد، و محیط جامعه مانند شب تاریک سیاه شد،پس‏ بر شما باد تمسک به قرآن،زیرا قرآن شفیعی است‏ که شفاعتش پذیرفته است،و گواهی است که‏ شهادت وی قبول می‏شود.هرکس که قرآن را در پیش روی خویش قرار دهد،قرآن او را به بهشت‏ رهنمون می‏شود،و هرکس که قرآن را پشت سر خویش بیندازد،به دوزخ سرنگون خواهد شد.قرآن‏ راهنمایی است که به بهترین راه دلالت می‏کند. قرآن کتابی است سراسر روشنی و روشنگری.
همانا قرآن دارای ظاهری است و باطنی.ظاهر آن حکم است و باطن آن علم.ظاهر قرآن ظریف‏ است و باطن آن عمیق.شگفتیهای قرآن به شمارش‏ درنمی‏آید و اسرار آن فرسودنی نیست.قرآن دارای‏ چراغهای هدایت است و نشان و نشانهء حکمت‏ دارد.این کتاب دلیل راه معرفت است برای کسی‏ که به صفت آن پی ببرد.هر فرد بصیری باید با دقت‏ بدان بنگرد،تا صنعت قرآن بر او آشکار گردد،و به‏ نجات و اخلاص رسد و راه و رسم آگاهی فرا گیرد».(2)
در حدیثی دیگر از آن حضرت می‏خوانیم:«کسی‏ که معارف قرآن را فراگرفته شایسته نیست که بپندارد کسی چیزی بالاتر و والاتر از او دارد»(3)در دیگر جای از حضرت نقل است که فرمود:«همانا قرآن‏ هدایت از گمراهی است،و بصیرت از نابینایی،و جبران لغزش،و نوری در ظلمت،و روشنایی در امور نوظهور،و معصومیت از هلاکت،و رشد از گمراهی،و شناخت فتنه‏ها،و رسیدن از دنیا به‏ آخرت.کمال دین شما در قرآن است،و هیچکس‏ از قرآن روی نگرداند مگر به سمت دوزخ».(4) باز از پیامبر(ص)نقل است که فرمود:«این کتاب‏ خدا قرآن است. در آن خبر پیشینیان است و اطلاع‏ پسینیان.این کتاب قاضی در بین شماست.مرز است و نه شوخی.این کتاب ریسمان استوار خداوند است و تذکر حکمت حکیم مطلق.اهواء نفسانی او را نمی‏پوشاند،و زبانها را از انحراف باز می‏دارد و اندیشمندان هرگز از مطالعه آن سیر نمی‏شوند».(5)
پس از پیامبر(ص)،اصحاب ایشان و بویژه امام‏ علی(ع)به قرآن‏پژوهی و نشر و گسترش علوم قرآنی‏ همت گماشتند.در«نهج‏البلاغهء»شریف نیز بسیاری سخنان درباره قرآن و علوم آن بیان گردیده‏ است.نقل سخنانی از امام درباره قرآن و علوم آن‏ به شناخت از علوم قرآنی کمک شایان خواهد کرد. امام علی(ع)می‏فرمایند:«خداوند پیامبرش را برانگیخت با دین شناخته شده و رایتی برافراشته،و کتابی برنگاشته و نوری درخشان و برنامه‏ای قاطع که‏ مرتفع کننده تمامی شبهه‏هاست...این قرآن‏ ظاهری دلپذیر دارد و درونش بس ژرف است. عجایب قرآن پایان نمی‏پذیرد،و تنها قرآن است که‏ پرده‏های تاریکی را کنار می‏زند...خداوند کتابش را در حالی که جامع تمام جوانب زندگی است پیش روی شما گذاشته است...آیه‏ای از قرآن آیه‏ای‏ دیگر را تفسیر می‏کند،و هر آیتی گواه آیت دیگر است.اختلافی در آن یافت نمی‏شود...تمام علوم‏ گذشته و آینده در قرآن است،و قرآن داروی تمامی‏ دردهاست...قرآن بهار دلها و سرچشمه علم‏ است...قرآن امر و نهی دارد،خاموش و گویاست.حجت خدا بر مردم است...قرآن‏ دریایی است که ژرفای آن ناپیداست».(6)
دیگر امامان و پیشوایان نیز بحثهای بسیار دربارهء قرآن داشته‏اند،و به یک تعبیر می‏توان گفت تمامی‏ سخنان امامان و پیشوایان همانا در اصل تأویل و تفسیر و تبیین قرآن و علم آن است.
در قرون بعدی دانشمندان مسلمان کوشیدند تا با توجه به سخنان پیامبر اکرم و دیگر پیشوایان دین، علوم اسلامی را استخراج کنند و بسط و گسترش‏ دهند.چنین بود که کتب بسیاری در این دانشها تألیف شد و رشته‏های جدیدی شکل گرفت و گستش یافت.مرحوم آیت‏الله علامه سید حسن‏ صدری در کتاب گرانسنگ«تأسیس الشیعه»فصلی‏ را به علوم قرآنی اختصاص داده و درمورد طلایه‏داری تشیع در این باره می‏نویسد:«شیعه در علوم قرآنی نیز مقدم است.اول کسی که به‏ جمع‏آوری و تدوین قرآن پرداخت امام علی بن‏ ابیطالب بود...در تفسیر نیز امام علی پیشوای‏ مفسران است...اما در سایر انواع علوم قرآنی نیز علی(ع)اولین کسی است که آن را دسته‏بندی و تقسیم کرد؛شصت نوع دانش قرآنی را برشمرد و برای هریک نیز مثالی را متذکر گردید...بیانات‏ امام که اینک به صورت نوشته موجود است،اصل و اساس برای تمامی کتبی است که پس از آن در زمینه‏ علوم قرآنی به رشته تحریر و تألیف درآمده است.و بدینسان می‏توان ادعا کرد که شیعه از این طریق،در تمامی علوم قرآنی پیش‏قدم و طلایه‏دار بوده است... نخستین کسی که در نقطه‏گذاری قرآن و حفظ آن از تحریف گام برداشت،شاگرد و مصاحب علی(ع) یعنی ابوالاسودئلی بود...»(7)
به هر روی دربارهء علوم قرآنی و تقسیمات آن که‏ فهم کامل قرآن در درجهء اول به دانستن آن بستگی‏ دارد،باید گفت که این دانشها عبارتنداز 1- شناخت تاریخ قرآن کریم،2-شناخت‏ تقسیم‏بندیهای درونی قرآن؛3-شناخت‏ تقسیم‏بندیهای بیرونی قرآن(مکی یا مدنی بودن)؛ 4-معرفت نسبت به آیات محکم و آیات متشابه؛ 5-معرفت نسبت به ناسخها و منسوخها؛6- شناخت جنبه‏های اعجاز قرآن؛7-شناخت‏ تأویل و تفسیر قرآن و شناخت تفاسیر و مفسران؛ 8-شناخت ترجمه‏های قرآن؛9-معرفت قرائت و ترتیل قرآن و قاریان اصلی و قرائتهای معروف و مشهور؛10-شناخت اسلوب و شیوهء زبان و بیان‏ قرآن؛11-شناخت ویژگیها و ارزشهای قرآن؛ 12-شناخت واژگان و حروف قرآنی.
دانشمند مصری دکتر محمد سالم محیسن علوم‏ قرآنی را چنین تعریف کرده است:«مباحث متعلق‏ به قرآن،مانند کیفیت نزول،مبداء آن،کیفیت وزمان و مکانش،گردآوری قرآن،کتابت قرآن در عصر پیامبر(ص)،اعجاز قرآن،ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه،سوگندهای قرآنی،مثلها و تمثیلها،ترتیب سور و تناسب آنها باهم،ترتیل و قرائت آیات...از زمره دانشها و علوم قرآنی‏ است».(8)
البته برخی از پیشنیان علوم قرآنی را دانش ویژهء مختص هر آیت قرآنی محسوب می‏داشتند و لذا در نظر ایشان دانشهای قرآنی بسیار وسیع و پر تعداد می‏نمود.از دانشمندی مسلمان به نام ابی بکر محمدبن عبدالله عرب نقل است که گفت: ««77450 دانش در قرآن است.و این عدد را باید در چهار ضرب کرد تا ابعاد علوم قرآنی بدست‏ آید،چون هر کلمه‏ای ظاهری دارد و باطنی،حدی‏ و مطلعی و...».(9)
نمی‏خواهیم این سخن را رد یا تأیید کنیم،بلکه‏ تنها می‏خواهیم بگوییم که دایرهء علوم قرآنی تا چه‏ اندازه می‏تواند وسعت داشته باشد.اگر توجه‏ قرائت قرآن،معانی قرآن و احکام آن را در زمان‏ نخستین علوم قرآنی محسوب داریم،به قدم توجه به علوم قرآنی در عالم اسلامی پی می‏بریم‏ حقیقت آن است که مسلمین از آغاز به کتاب‏ آسمانی توجه و عشق بسیار داشتند،و لذا بجرأت‏ می‏توان ادعا کرد که قرآن مورد توجه‏ترین کتاب عا بوده است.نگاهی به رقم کتابهایی که دربارهء قرآن‏ اعم از تأویل و تفسیر و قرائت و امثال آنها به رشد تحریر و تألیف درآمده،گواه روشنی بر این‏ مدعاست که هیچ کتابی در طول تاریخ تا این حد و اندازه مورد التفات و توجه قرار نگرفته است. یک معنا در عالم اسلامی اساسا هیچ کتابی اعم‏ تاریخی،تفسیری،کلامی،فلسفی،اخلاقی، اجتماعی،عبادی،فقهی،سیاسی،ادبی،هنری وعلمی نوشته نشده،جز آنکه نگاهی به قرآن کریم‏ داشته است.از اینهمه کتاب بخشی وسیع به طور مستقیم دربارهء دانشهای مرتبط با قرآن بوده است. و آن دسته که مستقیما به قرآن مربوط نبوده،به هر حال متأثر از جهان‏بینی قرآنی و احکام آن بوده‏ است.
در قرن ششم هجری مفسر بزرگ شیخ ابوعلی‏ فضل بن حسن طبرسی در تفسیر گرانسنگ«مجمع‏ البیان»به علوم قرآنی اشاره کرده،وجوه اعجاز قرآنی،اعم از فصاحت،نظم و هماهنگی درونی، اسلوب بدیع و استوار،و همچنین تاریخ قرآن، تفسیر قرآن،جغرافیای تاریخی قرآن،علم قرائت، علم لغات،علم اعراب،صرف و نحو،ناسخ و منسوخ،و تأویل را جزو علوم قرآنی قرار داده است. گرچه شیخ طبرسی تعریف دقیق و روشنی از علوم‏ قرآنی به دست نمی‏دهد،از نوع تقسیم‏بندی او چنین استنباط می‏شود که این دانشمند برجستهء شیعه،علوم قرآنی را شامل علومی می‏داند که با فهم بهتر و درک بیشتر قرآن نسبتی تام و تمام‏ دارند.(10)
درباره علوم قرآنی کتب مستقلی نیز نوشته شده‏ است که مهمترین آنها عبارتند از«البرهان فی علوم‏ القرآن»و«الاتقان فی علوم القرآن».«البرهان فی‏ علوم القرآن...»از امام بدرالدین محمد بن عبدالله‏ بن بهادر زرکشی که از اندیشمندان شافعی مذهب‏ قرن هشتم هجری است.زرکشی در کتاب‏ البرهان...»تمامی گفته‏ها و نوشته‏های مربوط به‏ علوم قرآنی پیش از خود را خلاصه کرده و به نقل آنها پرداخته است.این کتاب در چهل و هفت باب‏ تنظیم شده است،و مهمترین مباحث آن عبارتند از اسباب نزول،ناسخ و منسوخ،انواع قرائات، رسم‏الخط قرآنی،اعجاز و دلایل آن.
پس از او امام جلال‏الدین عبدالرحمن بن عمرعسقلانی از عملای حدیث مصر که به سال 824 هـ.ق روی در نقاب خاک کشیده،کتابی در این‏ زمینه تصنیف کرد و آن را«مواقع العلوم من مواقع‏ النجوم»نام نهاد.کتاب عسقلانی نیز به مباحثی‏ اختصاص داشت که زرکشی در«البرهان»بدان‏ پرداخته بود.در همین زمان اندیشمند دیگری به نام‏ محیی الدین کافیجی کتابی در این باره به رشته‏ تحریر درآورد.امام جلال‏الدین سیوطی که این‏ کتب را دیده بود،متوجه شد که این دانشمندان، بسیاری از مباحث را در علوم قرآنی ناتمام‏ گذاشته‏اند.لذا عزم خود را جزم کرد تا کتابی جامع‏ و کامل در این زمینه بنویسد.نتیجهء آن«الاتقان فی‏ علوم القرآن»بود.
او در مقدمهء کتاب خویش از دهها کتاب مهم‏ اسلامی نام برد که در زمینهء علوم قرآنی نوشته شده‏اند و منابع اصلی کار او در تألیف الاتقان بوده‏اند. سیوطیی بحث خود در علوم قرآنی را با جستجوی‏ مکی یا مدنی بودن آیات قرآن آغاز می‏کند.بحث از ناسخ و منسوخ،اسباب نزول،انواع قرائات،آداب‏ آموزش و حفظ قرآن،طبقات مفسران از بحثهای‏ اصلی کتاب است.گفتارهای سیوطی شامل هشتاد بحث مهم از علوم مربوط به قرآن است.او هر موضوعی را که نقل می‏کند،به مهمترین تألیفات در آن زمینه نیز اشاره کرده،از نویسندگان بزرگ علوم‏ قرآنی ذکر خیری به میان می‏آورد.این کتاب عظیم‏ بارها به چاپ رسیده است.در ایران نیز علاوه‏بر چاپ به زبان اصلی،ترجمه‏ای توسط استاد سید مهدی حائری قزوینی نیز صورت گرفته و چاپ شده‏ است(11)
علامه قطب‏الدین محمود شیرازی در کتاب‏ گرانسنگ«درة التاج»که متعلق به قرن هفتم هجری‏ است،دانشهای دینی را به دانشهای اصلی و فرعی‏ تقسیم می‏کند:دانش اصول دین شامل توحید و نبوت و معاد است و دانش فروع دین شامل مباحثی‏ است که نسبت به اصول دین در درجهء بعدی‏ اهمیت قرار دارند.این علم فروع خود بر دو قسم‏ است:یک علم«مقصود»و دیگری«تبع».خود علم مقصود بر چهار رکن استوار است.رکن اول‏ «علم کتاب»است که بر دوازده نوع است:1-علم‏ قرائت 2-علم وقوف 3-علم لغات 4-علم‏ اعراب 5-علم اسباب نزول 6-معرفت ناسخ و منسوخ 7-علم تأویل 8-علم قصص 9-علم‏ استنباط معانی قرآن 10-علم ارشاد و نصیحت و مواعظ و امثال 11-علم معانی 12-علم بیان.
سپس علامه قطب‏الدین شیرازی درباره هریک از این علوم به تفصیل سخن می‏گوید.(12)
دانشمند معاصر مرحوم علامه استاد سید محمد حسین طباطبایی در کتاب ارزشمند«قرآن در اسلام»،اهتمام قرآن به علم‏آموزی را سبب اصلی‏ شکل‏گیری علوم قرآنی می‏داند.موضوع علوم قرآنی‏ از دید علامه طباطبایی خود قرآن،تاریخ و تفسیر آن است.
با نزول قرآن آرام آرام علوم مربوط به آن اعم از علوم لفظی و معنوی پرورش می‏یابند و رشد می‏کنند،آرام آرام هریک به علم مستقلی تبدیل‏ می‏شود و دربارهء آنها کتابهایی تصنیف می‏شود. علومی همچون تجوید و قرائت،به کیفیت تلفظ و حالت و عوارض حروف تهجی در زبان عربی و امثال آنها می‏پردازد.عدد سور و آیات و کلمات و حروف آنها و فن رسم‏الخط قرآن و اختلافات آنها نیز در زمرهء این علوم قرار می‏گیرند.در مقابل فنونی‏ مانند تأویل و تفسیر و شناخت محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ و همچنین بحث از آیات احکام به‏ مثابهء زیربنای فقه اسلامی بخش عمده دیگر از علوم قرآنی را تشکیل می‏دهد.
علامه طباطبایی تقسیم‏بندی خاصی دربارهء علوم‏ علوم قرآنی دارند که ظاهرا بهترین تقسیم‏بندی در این زمینه است.ایشان علوم قرآنی را به دو دسته‏ کلی علوم لفظی(یعنی علومی که به الفاظ قرآن‏ تعلق دارند)و علوم معنوی(یعنی علومی که به‏ معانی قرآن تعلق دارد)تقسیم کرده‏اند.علومی‏ همچون تجوید،قرائت،رسم خط،تعداد آیات و کلمات و امثال آنها مربوط به علوم لفظی است،و مباحثی همچون تفسیر،تأویل،ظاهر و باطن، محکم و متشابه،ناسخ و منسوخ و امثال آنها را می‏توان در زمرهء علوم معنوی قرآن برشمرد.
از دید علامه طباطبایی،قرآن کریم در رشد و گستش علومی همچون صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع و علم واژه‏شناسی و علوم دیگری نیز از این قبیل نقشی شگرف داشته است.(13)استاد فرزانه و دانشمند برجسته معاصر محمد رضا حکیمی‏ به جای ترکیب«علوم قرآنی»،ترکیب«ادبیات‏ قرآنی»را برای این دسته از دانشها پیشنهاد می‏کند. از دید ایشان تمامی علوم،معارف و دانشهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) بشری در گستردگی بیشمار آن به نحوی می‏توانند و باید علوم قرآنی محسوب شوند.چراکه هریک از پیشرفتهای دانش بشری به فهم بهتر قرآن یاری‏ خواهند رساند.اما در عین حال،رابطهء برخی از علوم با قرآن رابطه‏ای نزدیکتر است و برخی در درجات دورتر قرار می‏گیرند و حق آن است که علوم‏ درجهء اول علوم قرآنی،یا به اصطلاح ایشان«ادبیات‏ قرآنی»گفته شوند.
ایشان می‏نویسند:«مقصود از ادبیات قرآنی، علومی است که از مواد و مسائل ادبی وسیع تشکیل‏ یافته است و برای شناخت جوانب گوناگون کلا خدا،به دست متفکران و عالمان مسلمان تبویب و تدوین شده است این علوم بالغ بر 30 رشته‏اند که‏ در فهرستهای اسلامی-از جملهء«کشف الظنون» آمده‏اند: علم مفردات قرآن یا شناخت واژه‏های قرآن،علم‏ متشابهات قرآن یا شناخت کلمات متشابه قرآن، علم دفع مطاعن القرآن یا شناخت پاسخ‏ اعتراضهای معاندان بر قرآن،علم غریب القرآن‏ یا شناخت واژه‏های غیر مشهور قرآن،علم بدائع‏ القرآن یا شناخت آرایشهای لفظی و معنوی قرآن، علم اعراب القرآن یا شناخت نحو و صرف قرآن، علم کتابة القرآن یا شناخت رسم‏الخط قرآن،علم‏ اعجاز القرآن یا شناخت چگونگی معجزه بودن‏ قرآن،علم‏التجوید و قرائة القرآن یا شناخت‏ درست و نیکو خواندن قرآن،علم وقوف القرآن یا شناخت پایان جمله‏ها و انواع وقفهای قرآن.
بدین گونه ایشان این علوم را مجموعهء«ادبیات‏ قرآنی»می‏نامند.از دید استاد حکیمی،وحدت‏ علوم قرآنی،وحدت اعتباری و انتزاعی است.یک‏ علم است که مسائل آن علوم مختلفه‏ای است که به‏ گونه‏ای خاص خادم قرآنند.مدلول تضایفی علوم‏ قرآنی با مدلول اصطلاحی پس از آن مغایرت دارد. علوم یاد شده از جمله سرشار است از انواع‏ موضوعات ادبی و بلاغی صرف.و همچنین شایان‏ ذکر است که ایشان دو نوع دیگر از ادبیات در مورد قرآن کریم مطرح می‏نمایند که ادبیات تفسیری و ادبیات ترجمه را شامل می‏شود.(14)
استاد سید علی کمالی دزفولی یکی دیگر از قرآن‏پژوهان معاصر است که به تعریف علوم قرآنی و مباحث مربوط به آنها می‏پردازد.از دید ایشان علوم‏ القرآن به لفظ جمع غیر از علم القرآن به لفظ مفرد است.علوم قرآنی در واقع معرفتهایی مرتبط با قرآن‏ هستند که به نحوی از انحاء و بگونه‏ای خاص ما را در فهم قرآن یاری می‏کنند و به اصطلاح می‏توان این‏ علوم را،علوم خادم نیز نام نهاد.دانشهایی مانند دانش رسم‏الخط،دانش قرائت،دانش اسباب و نزول،دانش ناسخ و منسوخ،دانش اعراب قرآن، دانش غریب قرآن،دانش محکم و متشابه،و دانشهای دیگری از این قبیل علوم قرآنی یا دانشهای‏ خادم فهم قرآنند.ایشان علومی همچون صرف و نحو عربی را که به گونه‏ای عام در خدمت قرآن‏ هستند در زمرهء علوم قرآنی یعنی علومی که به‏ گونه‏ای خاص در خدمت قرآنند محسوب‏ نمی‏دارند،بدین سان علوم قرآنی بر علومی اطلاق‏می‏شود که مستقیم و بی‏واسطه در فهم قرآن‏ دخالت دارند.(15)
آخرین کتابی که در این بحث بدان اشاره خواهد شد کتاب با ارزش«طبقات مفسران شیعه»نوشته‏ استاد عقیقی بخشایشی است.نویسندهء این کتاب‏ چهارده نوع دانش را مجموعهء علوم قرآنی محسوب‏ می‏دارد.وی علوم قرآنی را علومی می‏داند که‏ رابطه‏ای مستقیم با تفسیر قرآن دارند،و پیش نیاز اصلی و اساسی برای هرنوع استنباط و فهم قرآنی‏ است،و بدون این قرون درک قرآن ممکن نیست.
این دانشها عبارتنداز:دانش نحو،دانش صرف، بحث اشتقاق،دانش معانی،دانش بیان،دانش‏ بدیع،علم قرائت،علم عقاید یا کلام،اصول‏ فقه،اسباب نزول،ناسخ و منسوخ،فقه یا آیات‏ احکام،علم الحدیث،واژه‏شناسی.
البته این چهارده دانش چنانکه مؤلف متذکر است،پیشتر نزد بزرگانی همچون شهید ثانی در «منیة المرید»جلال‏الدین عبدالرحمن سیوطی در «الاتقان»و شهاب‏الدین آلوسی در«روح المعانی»به‏ عنوان علوم قرآنی برشمرده و ذکر شده‏اند.اما از دید آقای عقیقی بخشایشی با پیشرفت و گسترش علوم‏ و معارف بشری دانشهای دیگری نیز میتوانند به‏ نحوی از انحا مفسران را در فهم بهتر قرآن یاری‏ دهند.(16)

پی‏نوشت:

(1)-آداب تعلیم و تعلم در اسلام،شهید ثانی،ترجمهء دکتر سید محمد باقر حجتی،چاپ اول،تهران،1359،ص 3-520.
(2)-اصول کافی،شیخ کلینی رازی،ج 2،ص 238.و مشکاة الانوار،محمد باقر مجلسی،ص 68.
(3)-مستدرک وسایل الشیعه،میرزا حسین نوری،ج 1،ص 288 و:مشکاة الانوار،مجلسی،ص 68.
(4)-اصول کافی،ج 2،ص 439.
(5)-مجمع البیان،شیخ طبرسی،ج 1،ص 16.
(6)-قرآن در احادیث اسلامی،جعفر خوشنویس،چاپ اول‏ سال 1361،ص 44-36.
(7)-تأسیس الشیعة،سید حسن صدر،قم،ص 8-316.
(8)-مجله بینات،شماره 3(سال اول،پاییز 1373)،ص 90 «سیر نگارشهای علوم قرآنی»از آقای محمد علی مهدوی راد.
(9)-همان،ص 91.
(10)-مجمع البیان،ابوعلی الفضل بن الحسن الطبرسی،چاپ‏ بیروت،1379 هـ.ق،ج 1،ص 15-9.
(11)-مشخصات ترجمه چنین است. ترجمهء الاتقان فی علوم القرآن،جلال‏الدین عبدالرحمن سیوطی‏ سید مهدی حائری قزوینی(تصحیح متن اصلی از محمد ابوالفضل‏ ابراهیم)،دو مجلد،چاپ اول،انتشارات امیرکبیر،سال 1363.
(12)-درةالتاج،قطب‏الدین محمود شیرازی،تصحیح سید محمد مشکاة،چاپ دوم،تهران،سال 1365،ص 91-87.
(13)-قرآن در اسلام،سید محمد حسین طباطبایی،چاپ دوم، ص 164-158.
(14)-دانش مسلمین،محمد رضا حکیمی،چاپ هفتم،تهران، سال 1371،ص 2-180.
(15)-شناخت قرآن،سید علی کمالی دزفولی،چاپ اول،سال‏ 1364،ص 29 و 28.
(16)-طبقات مفسران شیعه،عقیقی بخشایشی،چاپ اول،قم، سال 1371،ج 1،ص 8-124.

مقالات مشابه

تنويع و تقسيم مباحث علوم قرآن

نام نشریهقرآن شناخت

نام نویسندهعلی‌اوسط باقری

علوم تفسيري

نام نشریهحسنا

نام نویسندهجواد محمدی

تقسیم نامه علوم قرآن

نام نشریهمطالعات قرآنی

نام نویسندهابراهیم اقبال, منصور پهلوان

درآمدي بر فلسفه علوم قرآني

نام نشریهعلوم قرآن و حدیث

نام نویسندهحسن نقی‌زاده, احمد قرائی سلطان ابادی, سعید نظری توکلی, علی حقی

علوم قرآني در روايات امام صادق (ع)

نام نشریهبینات

نام نویسندهمصطفی صلواتی, فاطمه اسلامی‌نژاد

دکتر گرجی و علوم قرآنی

نام نشریهپژوهش‌های قرآن و حدیث

نام نویسندهآزاده عباسی, مریم حاج عبدالباقی

اشارات علوم قرآنی و تفسیری آیات کتاب دینی و قرآن

نام نشریهرشد آموزش قرآن

نام نویسندهمسعود رستنده, محمدجعفر شهروزی

چند و چون علوم قرآن

نام نشریهپژوهش و حوزه

نام نویسندهمحمد فاکر میبدی

روش شناسی علوم قرآنی

نام نشریهمیثاق امین

نام نویسندهید‌الله چوپانی