«دعا» فقط یک درخواست خشک و بیروح نیست بلکه باید گفت: «دعا» باطن قرآن است، چنانکه حضرت امام خمینی رحمهالله به نقل از استاد خود میفرمود: «دعا قرآن صاعد است.(1)» علامه طباطبائی رحمهالله در تفسیر شریف المیزان میفرماید: «هر عبادتی دعا است.(2)» و با توجه به کلام نورانی خداوند که فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدوُنَ(3)» باید گفت: «دعا» هدف خلقت است.
علامه امینی رحمهالله میگوید: «اسلام برای مسلمانان مدرسهای تأسیس کرده است که درب این مدرسه دو لنگه دارد و هیچ لنگه آن در عالم لنگه ندارد، یکی «دعا» و یکی «زیارت».»
دعا کننده کسی است که چون فاصله بین آنچه را که «هست» با آنچه را که «باید باشد» او را دچار هراس و بی تابی کرده است، دست به دامن «دعا» میزند تا خود را به اوج قله کمال برساند. دعا کننده واقعی حرکتش به سوی مخلوق نیست تا محدود باشد، او طالب خالق است. پس دعا وسیعترین، کاملترین و ضروریترین نوع حرکت است.
الکسیس کارل میگوید: دعا کردن تنها یک عبادت معمولی نیست، بلکه همچون تشعشعی است که از روح شخص دعا کننده برمیخیزد و نیرومندترین شکل انرژی است که شخص میتواند تولید کند. تأثیر دعا بر روح و جسم آدمی به آن اندازه قابل اثبات است که تأثیر غدد ترشحکننده بدن، و نتایج آن را میتوان از راه افزایش کار آمدی بدن، بزرگتر شدن نیروی فکری، زیادتر شدن طاقت اخلاقی، عمیقتر شدن فهم آدمی از واقعیت هایی که با روابط بشری همراه است، اندازه گرفت.(1) به قول شهید مطهری: «دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم غایت.(2)
«هُنالِکَ دَعا زَکَرِیّا رَبَّهُ قالَ هَبْ لی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ»(3)؛ «در آن هنگام زکریا پروردگار خویش را خواند و عرض کرد: [خداوندا [از ناحیه خود فرزند پاکیزهای به من عطا فرما که تو شنونده دعایی.»
«قالوُا ادْعُ لَنا رَبَّکَ یُبَیِّنْ لَنا ما هِیَ»(4)؛ «[بنی اسرائیل به حضرت موسی علیهالسلام گفتند:] برای ما از پروردگارت بپرس، این گاو چگونه گاوی باشد، برای ما روشن کند.»
«قَلْ أَرَأَیْتُمْ اِنْ أتاکُمْ عَذابُ اللّهِ أَوْ أَتَتْکُمُ السّاعَةُ أَغَیْرَ اللّهِ تَدْعُونَ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ بَلْ اِیّاهُ تَدْعُونَ»(5)؛ «بگو اگر راست میگویید به من خبر دهید، اگر عذاب خدا به شما رو آورد، یا قیامت فرا رسد، آیا غیر خدا کسی را به فریادرسی خود میخوانید؟ [قطعا نه [بلکه تنها خدا را به فریاد رسی میخوانید.»
«وَاللّهُ یَدْعُو اِلی دارِالسَّلامِ»(6)؛ «خدا به خانه امن و سلامت تشویق میکند.»
«یا قَوْمِ مالی أدْعُوکُم اِلی النَّجاةِ و تَدْعُونَنی الیَ النّار»(7)؛ «[مؤمن آل فرعون گفت:ج ای قوم! چرا من شما را به نجات تشویق میکنم و شما مرا به آتش تشویق میکنید.»
«فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَداءَکُمْ مِن دُونِ اللّهِ اِنْ کنْتُمْ صادِقینَ»(1)؛ «سورهای مثل قرآن بیاورید و از نخبگانتان غیر از خدا کمک بخواهید، اگر راست میگوئید.»
«لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُم کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضا»(2)؛ «[خطاب به مبتکران میفرماید:] نام گذاری پیامبر صلیاللهعلیهوآله را مانند نامگذاری یکدیگر [و آنچه بین خودتان رایج است [قرار ندهید.»
مدعو در دعا خداوند است، آن هم خداوندی که:
«ألَمْ تَعْلَمْ أنَّ اللّهَ لَهُ مُلْکُ السَّمواتِ وَ الأَْرْضِ»(3)؛ «و آیا نمیدانی که خداوند مالک زمین و آسمانها است؟»
«وَ لِلّهِ مُلْکُ السَّمواتِ وَالأَْرْضِ وَ ما بَیْنَهُما»(4)؛ «آسمان و زمین وآنچه در بین آندو است ملک خداوند است.»
یا رب مکن از لطف پریشان ما را *** هرچند که هست جرم و عصیان ما را
ذات تو غنی بوده و ما محتاجیم *** محتاج به غیر خود مگردان ما را
«اِنَّ هذا لَرِزْقُنا ما لَهُ مِنْ نَفادٍ»(5)؛ «به درستی که این روزی را ما میدهیم و پایانپذیر نیست.»
در دعای ایام ماه رجب میخوانیم: «فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما أَعْطَیْتَ؛ به درستی که هرچه میبخشی چیزی کم نمیشود.»
و در دعای افتتاح میخوانیم: «لا تَزیدُهُ کَثْرَةُ العَطاءِ اِلاّ جُودا وَ کَرَما؛ هرچه خداوند بیشتر میبخشد، جود و کرمش افزون میشود.»
«مُحیطٌ بِکُلِّ شَیْءٍ»؛ «خداوند بر همه چیز احاطه دارد.»
الهی بی پناهان را پناهی *** به سوی خسته حالان کن نگاهی
مرا شرح پریشانی چه حاجت *** که بر حالِ پریشانم، گواهی
* * *
ای آنکه تو حالِ دلِ نالان دانی *** احوالِ دلِ شکسته بالان دانی
گرخوانمت از سینه سوزان شنوی *** ور دم نزنم، زبان لالان دانی
در دعای ماه رجب میخوانیم: «لِکُلِّ مَسْئَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَ جَوابٌ عَتیدٌ؛ برای هر خواستهای از تو، گوشی و پاسخی مهیّا کردهای.»
در دعای شب جمعه میخوانیم: «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیَّةِ، یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالعَطِیَّةِ؛ ای خدایی که فضل و کرمت برخلق دائم است و دو دست عطا و بخششت [به جانب بندگان] دراز است.»
در ایام ماه رجب میخوانیم: «عادَتُکَ الاِْحْسانُ اِلیَ الْمُسیئینَ؛ عادت تو احسان به گناهکاران است.»
«یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ؛ ای خدایی که به کسی که از او درخواست نمیکند و به او معرفتی ندارد عطا میکند.»
غرق گنه، ناامید مشو ز دربار ما *** که عفو کردن بود در همه دم کار ما
بنده شرمنده تو، خالق بخشنده ما *** بیا بهشتت دهم، مرو تو در نار ما
خواهم اگر بگذرم، از همه عاصیان *** کیست که چون و چرا کند ز کردار ما؟!
اگر وجودت شود غرق معاصی، بیا *** دستِ توسل بزن به آل اطهارِ ما
دعا کننده بنده محتاجی است که حتی برای اظهار احتیاجش هم محتاج لطف خداوند است.
«یا اَیُّها النّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلیَ اللّهِ وَاللّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ»(1)؛ «ای انسانها! شما به خداوند نیازمندید و بینیاز [واقعی[ خداوند حمید است.»
هر قدر که انسان بیشتر به فقر خود واقف شود، به خداوند نزدیکتر شده است و هرقدر انسان خود را بینیاز تصور کند، از خدا دور شده و به شیطان و طاغوت نزدیک میشود. از این رو در قرآن کریم میخوانیم: (اِنَّ الاِْنْسانَ لَیَطْغی أنْ رَآهُ اسْتَغْنی؛ انسان همین که خود را بینیاز ببیند، طغیان میکند.(1)
ـ مورد توجه خدا: «وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی اَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ «و خدای شما فرمود: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را.(2)
ـ ستون دین: قال رسول اللّهُ صلیاللهعلیهوآله : «اَلدُّعاءُ عَمُودُ الدّینِ؛ دعا ستون دین است.(3)
ـ نور آسمانها و زمین: قالَ رَسُولُ اللّهِ صلیاللهعلیهوآله : «اَلدُّعاءُ نُورُ السَّمواتِ وَالأَْرْضِ(4)؛ دعا نور آسمانها و زمین است.»
ـ برترین عبادات: قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله : «أَفْضَلُ الْعِبادَةِ الدُّعاءُ(5)؛ برترین عبادت، دعاست.»
ـ برتر از قرائت قرآن: قالَ علیُّ بنُ مُوسیَ الرِّضا علیهالسلام : «الدُّعاءُ أفْضَلُ مِنْ قِراءَةِ الْقُرآنِ(6)؛ دعا از قرائت قرآن برتر است.»
1 ـ بعضی میگویند: دعا کردن نوعی جسارت به درگاه پروردگار است، مگر خداوند مصلحت ما را نمیداند که ما باید به خداوند تذکر بدهیم؟ مگر خداوند را عادل نمیدانیم که برای او وظیفه تعیین میکنیم؟
پاسخ:
اولاً: خداوند به ما دستور داده است که دعا کنیم. «أُدْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»(7)
ثانیا: دعا منحصر به درخواست حاجت نیست بلکه نوعی ارتباط و آشنایی با خالق است.
ثالثا: همانطور که دنبال رزق رفتن و کار و تلاش معیشتی منافاتی با رازقیت خداوند ندارد، دعا هم همینطور است.
2ـ آیا دعا موجب نوعی تخدیر و ترک تلاش و کوشش نیست؟
پاسخ:
با رجوع به آیات و روایات و توجه به نقش تربیتی متون ادعیه، به خوبی متوجه میشویم که لازمه دعا تلاش و کوشش و فعالیت است و دعای بدون عمل ارزشی ندارد.
قرآن کریم میفرماید: (وَ أَنْ لَیْسَ لِلاِْنْسانِ اِلاّ ما سَعی)(1)؛ «و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست.»
و نیز میفرماید: «اِنَّ اللّهَ لایُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأنْفُسِهِمْ»؛ «همانا خداوند وضع قومی را تغییر نمیدهد مگر آنکه وضع خود را تغییر دهند.(2)
1 ـ دعاهایی که حاوی تقویت روحیه با یادآوری و تلقین عقاید هستند مانند:
«لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ اِلهاً واحِدا وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ»(3)؛ خدایی جز خدای واحد نیست و برای او اخلاص داریم. خدایی جز خدای واحد نیست و غیر او را نمیپرستیم.»
«حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ، نِعْمَ الْمَوْلا وَ نِعْمَ النَّصیرُ(4)؛ خداوند ما را بس است و بهترین وکیل است. بهترین مولی و بهترین یاور است.»
ما در دو جهان غیر خدا یار نداریم *** جز یاد خدا هیچ دگر کار نداریم
ما شاخ درختیم، پر از میوه توحید *** هر رهگذری سنگ زند، عار نداریم
گر یار وفادار نداریم ولیکن *** ما یار بجز حضرت ِ غفار نداریم
«رَضیتُ بِاللّهِ رَبّا وَ بِالاِْسْلامِ دینا وَ بِمُحَمَّدٍ صلیاللهعلیهوآله نَبِیّا وَ بِعَلیٍّ اِماما وَ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ عَلِیٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ جَعْفَرٍ وَ مُوسی وَ عَلیٍّ و مُحَمَّدٍّ وَ عَلیٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْخَلَفِ الصّالِحِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ ائِمَّةً وَ سادَةً وَ قادَةً بِهِمْ أتَوَلّی وَ مِنْ أعْدائِهِمْ أتَبَرَّءُ؛ راضی هستم به پروردگاری خدا و به مسلمان بودن و پیامبری حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و امامت حضرت علی علیهالسلام و امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفرصادق و امام موسی کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادی و امام حسن عسکری و امام زمان علیهمالسلام به عنوان امام و آقا و رهبر. آنها را دوست دارم و از دشمنانشان برائت میجویم.(5)
دعاهای مذکور مشتمل بر عقاید انسان از جهات مختلفی مانند ایمان به خدا، پذیرش اسلام، اعتقاد به نبوتِ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و اقرار به امامت حضرات ائمه: میباشد.
دل چو بستم به خدا، حسبی اللّه و کفی *** نروم سوی سوا، حسبی اللّه و کفی
تن ِ من خاک رهش، دلِ من جلوه گهش *** سرو جانم به فدا، حسبی اللّه و کفی
«اسلام برای مسلمانان مدرسهای تأسیس کرده است که درب این مدرسه دو لنگه دارد و هیچ لنگه آن در عالم
لنگه ندارد، یکی «دعا» و یکی «زیارت».»
او چو دردی دهدم، یا که داغی نهدم *** نبرم نام دوا، حسبی اللّه وکفی
***
زمهر اولیاء اللّه مقامی کردهام پیدا *** کردهام پیدا برای خویش عیش جاودانی
دوستِ یکتا رساگر نیست دستِ من به قرب *** کردهام پیدا ز مهرِ دوستانش نردبانی
من ولای آل پیغمبر بود معراجِ روحِ *** کردهام پیدا بجز این آسمانها آسمانی
اعتصام من به حبل اللّه مهرِ اهل بیت است *** کردهام پیدا برای نظمِ ایمان ریسمانی
چون (فیض) به خاک درگه آل نبی پی بردهام *** کردهام پیدا برای خود ز جنّت آستانی
***
سالکِ راهِ حق بیا *** همت از اولیا طلب
همتِ خود بکن بلند، *** سویِ حق ارتقا طلب
فاش ببین گهِ دعا، *** رویِ خدا،در اولیا
بهرِ جمال کبریا *** آینه صفا طلب
گفت خدا که اولیا *** رویِ من و رهِ منند
هرچه بخواهی از خدا، *** از درِ اولیا طلب
سرورِ اولیا نبی است، *** و از پس مصطفی علی است
خدمتِ مصطفی کن و *** همّت مرتضی طلب
پیروی رسولِ حق، *** دوستیِ حق آورد
پیرویِ رسول کن، *** دوستیِ خدا طلب
چشمِ بصیرتت به خود، *** نورپذیر کی شود
نورِ بصیرت ِ دل از *** صاحبِ انما طلب
شرع، سفینه نجات، *** آلِ رسول، ناخدات
ساکن این سفینه شو، *** دامنِ ناخدا طلب
مفلسِ بینوا بیا *** از درِ ما بجو نوا
صاحبِ مدّعی بیا، *** از دمِ ما دعاطلب
2 ـ دعاهایی که متذکر توحید، نبوت و معاد شدهاند مانند دعای جوشن کبیر و دعای افتتاح. در دعای افتتاح میخوانیم: «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لاوَلَدا وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ؛ سپاس سزاوار خدایی است که همسر نگیرد و فرزند نپذیرد و در مُلک خود شریک ندارد.» و در دعای جوشن کبیر میخوانیم: «سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ؛ منزهی تو ای آنکه جز تو معبود برحقی نیست. به فریاد رس. به فریاد رس. ما را از آتش خلاص کن. ای پروردگار.»
جز خدا را بندگی، حیف است حیف *** بی غم او زندگی حیف است حیف
جز بدرگاه رفیعش سر منه *** بهر ِ غیر افکندگی حیف است حیف
* * *
سکینه دل و جان، لا اله الاّ اللّه *** نتیجه دو جهان، لا اله الاّ اللّه
ز شوقِ دوست به بانگِ بلند میگوید*** همه زمین و زمان، لا اله الاّ اللّه
3 ـ دعای توأم با استغفار، عذر خواهی و درخواست از خداوند جهت حفظ از شر شیطان و نفس مانند:
ـ «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ(1)؛ پوزش و آمرزش از خدایی میخواهم که جز او خدایی نیست، [همان خدایی که] زنده استوار بخشنده مهربان است.»
ـ «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتی تَهْتِکُ الْعِصَمَ؛ خدایا بیامرز گناهانی را که پرده عصمت را میدرد.(2)
چنانکه اشاره شد، دعای شریف کمیل بهترین نمونه برای این دسته از دعاهاست.
ـ «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنوُبَ الَّتی تُغَیِّرُ النِّعَمَ؛ خدایا بیامرز گناهانی را که نعمتها را تغییر میدهد.(3)
زهر چه غیر یار استغفر اللّه *** ز بودِ مستعار استغفراللّه
دمی کان بگذرد، بی یادِ رویش *** از آن دم بیشمار، استغفراللّه
سرآمد عمر و یکساعت ز غفلت *** نگشتیم هوشیار، استغفراللّه
نکردیم یک سجودی در همه عمر *** که آید آن به کار استغفراللّه
ز کردارِ بدم صد بار توبه *** ز گفتارم، هزار، استغفراللّه
4 ـ دعاهای تربیتی:
ـ در دعای ششم صحیفه سجادیه از خداوند میخواهیم: «خدایا ما را بر شکر گذاری از نعمتها و پیروی از سنتهای شرع و دوری جستن از بدعتها و ترویج و حفظ آئین اسلام و کمک به ناتوانان موفق بدار.»
ـ در دعای بیستم صحیفه سجادیهاز خداوند درخواست میکنیم: «خدایا مرا به کاری که در قیامت از من سؤال میکنی مشغول دار، مرا به زیور صالحان بیارای.»
ـ در دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه از خداوند میخواهیم: «خدایا فرزندان مرا صالح گردان و آنها را بینای در دین و شنوایِ حق و مطیع فرمان خود و دوستدار خیر گردان و مرا در تربیت آنها و احسان در حقشان یاری فرما.»
ـ در دعای بیست و ششم از خداوند میخواهیم که ما را در همسایه داری و رعایت حق ایشان موفق بدارد.
ـ در دعای بیست و هفتم صحیفه، تربیت مرزداران و نیروهای مسلح و مدافعین اسلام را از خداوند درخواست میکنیم.
آری تربیت و هدایت را باید از خدا خواست. که اگر اراده او به چیزی تعلق نگیرد، آن کار از مخلوقات ساخته نیست.
خدا کند که جوانان زحق جدا نشوند *** نشوند به صحبت بد و بدخواه مبتلا
گیرند ز درس ومدرسه، تعلیم و تربیت *** نشوند هواپرست و طمعکار و خودستا
طمع نکنند به جان و مال و به ناموس کس *** نشوند در این معامله همکیش اشقیا
شوند خداکند که جوانان عقیدهمند *** نشوند سبک عیار و تهی مغز و خودنما
1 ـ صحیفه نور، 20 / 157.
2 ـ ذاریات/ 56.
3 ـ المیزان، ذیل آیه 56 از سوره ذاریات.
1 ـ پاسدار اسلام، ش 136، ص 27.
2 ـ انسان کامل، ص 240.
3 ـ آل عمران/ 38.
4 ـ بقره/ 61.
5 ـ انعام/ 41 و 40.
6 ـ یونس/ 25.
7 ـ مؤمن/ 41.
1 ـ بقره/ 23.
2 ـ نور/ 63.
3 ـ بقره / 107.
4 ـ مائده/ 17.
5 ـ ص / 53.
1 ـ فاطر/ 15.
1 ـ علق/ 6 و 7.
2 ـ غافر/ 60.
3 ـ کافی، ج 2، ص 468.
4 ـ همان.
5 ـ تنبیه الخواطر، ص 463.
6 ـ بحارالانوار، ج 93، ص 292.
7 ـ غافر/ 60.
1 ـ نجم/ 39.
2 ـ رعد/ 12.
3 ـ مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه.
4 ـ همان، تعقیب نماز صبح.
5 ـ همان، تعقیبات مشترکه.
1 ـ همان، تعقیب نماز عصر.
2 ـ دعای شریف کمیل.
3 ـ همان.