share
1401/07/28
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن مطرح کرد:
مردم، ستون فقرات جامعه دینی

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در آموزه‌های اسلامی ستون فقرات جامعه دینی و قرآنی، مردم هستند. عدالت این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم و این امر زمانی محقق می شود که جایگاه مردم در تحقق عدالت را به خوبی بشناسیم.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید علی ا کبر حسینی رامندی در هم‌اندیشی علمی با عنوان «مدار اعتراض» که با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همچنین روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح موضوع «اعتراض در آموزه‌های قرآن» پرداخت و گفت: به طور طبیعی بسیاری از اصطلاحات رایج در ادبیات سیاسی امروز به طور صریح و مستقیم در قرآن کریم وجود ندارد اما کلیات آن ها، پیش نیازها، آسیب ها و تهدیدها و همچنین حد و مرز و شیوه مدیریت آن ها در قرآن آمده است.

وی افزود: باید دانست که مفهوم اعتراض در قرآن محدوده و جایگاهی دارد؛ اگر ما حقوق انسانی را که در قرآن کریم موج می زند دنبال کنیم، به این  می‌رسیم که طرح‌های مختلف را بشنویم و بهترین آن ها را برگزینیم. طبیعتا این مسیر که با تنازعاتی هم همراه است، بدون سختی، بدون اعتراض و بدون شورش های اجتماعی نیست. نوع نگرش قرآن به انسان و آزادی او اعتراض مدنی را هم در خود دارد و ما نباید اعتراضات را نادیده بگیریم. آنچه قرآن کریم از ما می خواهد شنیدن اعتراضات و دادن پاسخ صحیح به آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی رامندی خاطرنشان کرد: در آموزه های اسلامی ستون فقرات جامعه دینی و قرآنی، مردم هستند. عدالت این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم و این امر زمانی محقق می شود که جایگاه مردم در تحقق عدالت را به خوبی بشناسیم. این قرآن پژوه گزاره های دینی در تحریک مردم به سمت تحقق عدالت را منجر به احیای کرامت انسانی دانست و گفت: قرآن کریم افرادی را که اقوال مختلف را می شنوند و بهترین آن ها را بر می گزینند، صاحبان خرد معرفی می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کاستی های اجتماعی و نابرابری ها در جوامع مختلف را مهم برشمرد و تصریح کرد: ما نمی توانیم این ضعفهای اجتماعی و عدم وجود محبت و مهربانی در جامعه را نادیده بگیریم. وی با اشاره به اینکه ما در مورد حوادث اخیر با تحلیلهای مختلف ً متضادی روبرو هستیم، افزود: در این میان الزم است تحلیل هایی از و نوعا منظر قرآنی نیز از سوی اندیشمندان این حوزه ارائه شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی رامندی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت اغتشاشات بر پایه آموزه های قرآنی، شناسایی گسل ها و نیازهای جامعه، داشتن سعه صدر و ظرفیت از سوی مسئولین حاکمیتی، بازگشت به قرآن کریم و بازخوانی آموزه های آن به عنوان محور حل معضات فردی و اجتماعی و پایبندی به اخاق با تمام زوایای آشکار و پنهان آن می تواند از مهمترین محورها در مواجهه صحیح و قرآنی با اعتراضات، اغتشاشات و شورش های اجتماعی باشد.