share
1401/07/24
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
پژوهشگران قرآنی مورد توجه بیشتری واقع شوند

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: به نظر می رسد باید در کارگروه مرجعیت علمی قرآن مطالعات اجتماعی قرآن به گروه دفتر خراسان وا گذار و توسط این عزیزان پیگیری شود.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نشست هم‌اندیشی اعضای میز کار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی که با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت بالای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در حوزه قرآن و قرآن پژوهی گفت: از افتخارات دفتر تبلیغات اسلامی فعالیتهای قرآنی مجموعه دفتر خراسان است؛ بحث مطالعات اجتماعی قرآن کریم که در دفتر خراسان پیگیری مخصوصا می‌شود و طی سال‌های اخیر در زمینه مطالعات اجتماعی قرآن کریم رشد چشمگیری داشته است. به نظر می رسد باید در کارگروه مرجعیت علمی قرآن مطالعات اجتماعی قرآن به گروه دفتر خراسان وا گذار و توسط این عزیزان پیگیری شود.

وی افزود: از ریاست دفتر خراسان تقاضا می‌کنیم که مطالبه جدی در این زمینه صورت گیرد و شرایط برای رفت و آمد بیشتر و تعامل فراهم شود؛ زیرا ظرفیتهای خوبی در خصوص قرآن‌پژوهی در مجموعه دفتر خراسان وجود دارد و حتی عزیزانی که در زمینه فقه و اصول در مرکز آخوند خراسانی مشغول هستند در زمینه فقه و اصول و قرآن کارهای ارزشمندی انجام داده اند که کاری به نام آیات الاصول در جلسات اخیر مورد توجه واقع شد. باید تعامل با این افراد بیشتر و حتی پروژه های جدیدی برای این افراد تعریف شود.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم گفت: سه پروژه اصلی در پژوهشکده قرآن تعریف شده است که یکی از آن‌ها «مطالعات نظام سازی» می باشد و خود متشکل از سه کمیته علمی مطالعات نظام اخلاقی، نظام سیاسی و نظام فرهنگی بوده و در اختیار دفتر تبلیغات است. همچنین پروژه «قرآن و استشراق» که خروجی های خوبی داشته است. اصلی ترین پروژه این پژوهشکده نیز «مرجعیت علمی قرآن کریم» است که کارگروه مجزا با حضور قرآن‌پژوهان میز علوم اسلامی و انسانی برای آن شکل گرفته است.

وی افزود: تا کنون منشور مرجعیت قرآن کریم و همچنین خروجی‌های دیگری که محور و نقشه مهندسی ما به سوی مرجعیت قرآن کریم است توسط کارگروه متشکل از قرآن‌پژوهان میز علوم اسلامی و انسانی تدوین شده است. هیئت امنا نیز نظر مثبتی نسبت به این منشور داشته‌اند و حتی طی نامه ای این منشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده است. خوشبختانه با حمایت شورای عالی انقاب فرهنگی به زودی اقدامات خوبی ذیل یک کمیسیون ویژه روی این منشور انجام خواهد گرفت.