به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن به نقل از خبرگزاری ایکنا، همایش مقاومت امتمحور، شامگاه پنجشنبه، ۱۱ دیماه، به مناسبت اولین سالگرد سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهان ایشان و با حضور جمعی از استادان حوزه علمیه داخل و خارج کشور و اساتید دانشگاه از جمله حجج اسلام شفیق جرادی، مدیر پژوهشكده مطالعات دینی و فلسفی «المعارف الحكمیة» لبنان؛ نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ محمدصادق یوسفیمقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و همچنین شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم، در ابتدای این همایش، با اشاره به آیه ۲۴ سوره انفال «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»، گفت: یکی از مصادیقی که مفسران در ذیل این آیه بر آن اجماع دارند بحث جهاد و مقاومت در برابر طاغوت نفس و طاغوت بیرونی برای رسیدن به حیات واقعی است. خطاب آیه هم به مردم (الناس) نیست بلکه به مؤمنان است.
وی افزود: مسیر سرداران شهید مقاومت، مسیر دعوت امت به حیات و زندگی و زوال مظاهر ذلت و استبداد و استعمار و وابستگی است؛ لذا اگر ملتی مقاومت داشت زنده و پویاست؛ امام علی(ع) فرمودند که اجازه ندهید دشمن وارد سرزمین شما شود که بعد بخواهید با آن مبارزه کنید؛ امروز متأسفانه بخشهایی از جهان اسلام گرفتار اشغال است و بیش از پیش نیازمند توجه به مضامین این آیه شریفه و آیات جهاد و مقاومت هستیم.
لکزایی با بیان اینکه مقاومت باید در تولید دانش، اقتصاد، دیپلماسی و فرهنگ دنبال شود، تصریح کرد: مقاومت سرداران شهید مقاومت و در رأس آن حاج قاسم، امتمحور بود و میخواستند امت اسلامی احیاء شود.
وی تاکید کرد: خداوند در قرآن کریم مکرراً فرموده است که کید کافران را از بین میبرد. در ماجرای شهادت سرداران مقاومت همین این مسئله مشهود بود، زیرا کید آمریکا در ترور سرداران عزیز موجب بیداری بیشتر امت اسلامی شد و این شهدا محبوب دل قاطبه امت اسلامی شدند.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در سخنانی گفت: مقاومت و شهادت سردار سلیمانی حرکت نو و تاریخ جدیدی را در مقاومت آغاز کرد؛ مقاومت از نظر قرآن راهبردیترین کلیدواژه است و واژههایی مانند استقامت، صبر، ثبات به عنوان واژههای مرتبط آن به کار رفته است.
وی افزود: همچنین در قرآن جملات و تعابیری وجود دارد که بر مفهوم مقاومت دلالت دارد گرچه در آن کلمات صبر و مقاومت و ثبات به کار نرفته است؛ این واژگان دو مفهوم برای ما دارند؛ اول اینکه مقاومت به معنای جهاد و اقدام فیزیکی در برابر دشمن است و دوم ایستادگی در راه دعوت به حق است که همان مقاومت نرمافزاری است. سردار مقاومت همه این مفاهیم را تجلی و تجسم بخشید؛ نه تنها در حوزه جنگ فیزیکی بلکه در حوزه مقاومت نرمافزاری هم کارهای مهمی کرده است؛ چه بسیار کسانی که در جبهه دشمن بودند ولی با رفتار سردار به جبهه مقاومت پیوستند.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در سخنانی گفت: مقاومت و شهادت سردار سلیمانی حرکت نو و تاریخ جدیدی را در مقاومت آغاز کرد؛ مقاومت از نظر قرآن راهبردیترین کلیدواژه است و واژههایی مانند استقامت، صبر، ثبات به عنوان واژههای مرتبط آن به کار رفته است.
وی افزود: همچنین در قرآن جملات و تعابیری وجود دارد که بر مفهوم مقاومت دلالت دارد گرچه در آن کلمات صبر و مقاومت و ثبات به کار نرفته است؛ این واژگان دو مفهوم برای ما دارند؛ اول اینکه مقاومت به معنای جهاد و اقدام فیزیکی در برابر دشمن است و دوم ایستادگی در راه دعوت به حق است که همان مقاومت نرمافزاری است. سردار مقاومت همه این مفاهیم را تجلی و تجسم بخشید؛ نه تنها در حوزه جنگ فیزیکی بلکه در حوزه مقاومت نرمافزاری هم کارهای مهمی کرده است؛ چه بسیار کسانی که در جبهه دشمن بودند ولی با رفتار سردار به جبهه مقاومت پیوستند.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه در قرآن در مورد چرایی مقاومت هم بیانات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: قرآن گاهی مقاومت را امری عقلانی میداند؛ گاهی رهایی از مستکبران و ظالمان و گاهی تحقق امنیت را به عنوان چرایی مقاومت بیان میشمارد.
مقاومت زیر لوای ولایت
وی افزود: چرایی اساسی مقاومت از منظر قرآن، اقامه دین است و اقامه دین هم یعنی تشکیل جامعه اسلامی با محور امام و رهبری؛ شهید سلیمانی به خوبی این مسئله را درک کرد که اگر ما برای مبارزه با فساد یا سلطه مستکبر به صورت مستقل، مسئله مقاومت را طرح کنیم از مسیر منحرف شدهایم لذا حفظ اسلام و تحقق اهداف را با تبعیت از رهبری و ولایت دنبال می کرد و مردم را به تبعیت از رهبری دعوت میکرد.