share
1401/02/27
حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده:
آیت‌الله فاطمی‌نیا نمونه موفق حضور اجتماعی برای حوزویان است

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه آیت‌الله فاطمی‌نیا با وجود دارا بودن شخصیت عرفانی در متن جامعه حضور داشتند، گفت: ایشان همواره با منطق و برهان از حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت، دفاع می‌کردند الگویی برجسته‌ برای حوزویان محسوب می‌شوند.


به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در رابطه با ابعاد علمی، معنوی و شخصیتی آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا بیان کرد: ایشان فرزند یکی از علمای بزرگ و عارفان عصر خود بوده که از محضر پرفیض پدر بزرگوارش بهره‌های بسیاری برده است، وی علاوه بر شاگردی پدر، تربیت شده اساتیدی همچون علامه محمدتقی جعفری، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله محمدحسین طباطبایی و محمدحسن طباطبایی، آیت‌الله بهاالدینی و آیت‌الله مصطفوی تبریزی بود که اکثر اساتید وی از شاگردان برجسته مرحوم آیت‌الله قاضی طباطبایی بودند.

وی ادامه داد: آیت‌الله فاطمی‌نیا عارفی بود که علاوه بر پرداختن به عرفان خود، در مواجهه با عرفان‌های نوظهور و دروغین تلاش بسیاری کرد. وی به اظهار بسیاری از شاگردانش، دارای عرفان عملی بود اما به دلیل تواضع فراوانی که داشتند، کرامات ایشان درک نشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: ویژگی برجسته دیگر ایشان بحث تبلیغ است. شخصیتی مثل آیت‌الله فاطمی‌نیا همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز در پیامشان فرمودند، در کنار شخصیت ممتاز علمی، دست از منبر نکشید و رسانه‌ها و جلسات عمومی همواره از وجود ایشان بهره بردند و جوانان بسیاری تربیت شده منبر ایشان هستند.

عیسی‌زاده افزود: نکته دیگر اینکه در تمام این دوران با توجه به مقام علمی و عرفانی که داشتند، یکی از مدافعان سرسخت ولایت و نظام جمهوری اسلامی بود و با وجود اجازه اجتهاد و عظمت و جایگاه والا، همواره از ولایت و نظام‌ اسلامی دفاع می‌کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: بُعد علمی دیگر شخصیت ایشان تاریخ‌دانی و کتاب‌شناسی بود که به اعتراف کارشناسان کتاب‌شناس و روایت‌شناس وی از برجستگان حوزه کتاب‌شناسی، رجال‌شناسی و روایت‌شناسی حوزه علمیه بود، از بیان تاریخی وی نیز مشخص است در این زمینه بسیار عالم بود و برای کسب این علوم وقت زیادی صرف کرده بود.

وی بیان کرد: بُعد شخصیتی برجسته ایشان، تواضع و فروتنی بود، زمانی‌که  مردم خدمت ایشان می‌رسیدند به‌قدری رفتار جذابی بروز می‌دادند که با برخورد اول، افراد کاملاً جذب وی می‌شدند که با توجه به این ابعاد وسیع علمی، شخصیتی، معنوی و اخلاقی او، بسیار زمان نیاز هست تا کسی مانند وی تربیت شود.

عیسی‌زاده گفت: ایشان با دارا بودن مدارج بالای علمی، معنوی و عرفانی در نهایت تواضع، ادب و خوش اخلاقی رفتار می‌کردند و نیز با وجود دارا بودن شخصیت عرفانی، در متن جامعه حضور داشته و همواره با منطق و برهان از حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت، دفاع می‌کردند و کسی نیز قادر به رد ادله وی نبود، لذا وی الگویی برجسته برای تمام حوزه علمیه محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: با توجه به اینکه امروز در جامعه فقدان معنویت و عرفان عملی را در بسیاری از افراد مشاهده می‌کنیم، باید با الگوگیری از ایشان و توجه به توصیه‌های قرآن کریم و سیره و مکتب اهل بیت(ع) جای این بزرگان را پر کنیم، زیرا اگر معنویت نباشد، سایر مباحثی که عرضه می‌شود، در حد شعار باقی می‌ماند و نفوذ لازم را ندارد.

وی در پایان به معرفی آثار این عالم ربانی پرداخت و گفت: برخی از آثار وی عبارتند از «شرح و تفسیر زیارت جامعه‌الکبیره» که بسیار جالب و خواندنی است، دوره سه جلدی کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها» که بسیار درس‌آموز است و نیز اثر «نغمه عاشقی» که متن مجالس روضه‌های محققانه و قابل استفاده وی است. هم‌چنین اثر دیگر وی «فرهنگ انتظار» در رابطه با غیبت امام‌زمان است که نکات مهمی را در رابطه با وظایف ما در عصر غیبت بیان می‌کند؛ ضمن اینکه استاد فاطمی‌نیا از مفسران نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بود.