share
1400/02/01
تفسیری بر آیات منتخب قرآن (7)
شقاوت و سعادت انسان زاییده اعمالش است / ریزش بدی‌ها در ماه رمضان

حسن شیرزاد کمانگر پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با استناد به آیه 132 سوره انعام به بررسی نکات تفسیری این آیات پرداخت که در ادامه این مطلب مشاهده می کنید. 

حسن شیرزاد کمانگر پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگویی در تفسیر آیه ۱۳۲ سوره انعام، اظهار کرد: همه افراد در دنیا دارای یک سری نعمت‌ها بوده و از یک سری نعمت‌ها محروم‌اند؛ در قیامت نیز هر شخصی دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ این جاست که سؤال پیش می‌آید این نعمات و جایگاه‌ها از طرف خداوند تعیین شده یا حاصل اعمال خود انسان هاست؟

وی افزود: خداوند در سوره انعام آیه ۱۳۲ می‌فرماید «هر یک از این دسته‌ها نیکوکار و بدکار، فرمانبردار و قانون‌شکن درجات و مراتبی بر طبق اعمال خود دارند و پروردگارت هیچ‌گاه از اعمال آن‌ها غافل نیست و به هرکس آنچه لایق است می‌دهد»؛ این آیه بار دیگر بر این حقیقت تأکید می‌کند که تمام مقام‌ها و درجات زاییده اعمال انسان است.

پژوهشگر پژوهشکده قرآن و معارف قرآن کریم ادامه داد: مراد از درجات فقط درجات رشد نیست بلکه درجات سقوط هم است، زیرا وقتی می‌گوییم همه گروه‌ها و همه خوبان و بدان مقامی دارند پس مقصود تنها مثبت یا منفی نیست و به هر دو اشاره دارد.

وی در بیان پیام‌های آیه مذکور، بیان کرد: پیام اولی که از این آیه دریافت می‌شود این است که خدا عادل است و مرتبه هرکس را طبق عملکرد او قرار می‌دهد؛ دوم اینکه شقاوت و سعادت انسان بستگی به اعمال او دارد و هرگز نمی‌تواند با بهانه‌هایی از جمله وسوسه و گمراهی از طرف شیطان، رهبران، دوستان و هوی وهوس گناه خود را توجیه کند و اراده و اختیار خود را در انجام اعمال نادیده بگیرد.

شیرزاد کمانگر اضافه کرد: پیام سوم اینکه انسان باید همواره به هوش باشد و بداند در تمام لحظات زندگی در پیشگاه خداوند قرار داشته و لحظه‌ای از طرف نگاه خدا مورد غفلت قرار نمی‌گیرد زیرا خداوند مالک تمام زمین و آسمان‌ها است و مدیریت نظام جهان را در دست دارد و ما نیز جرئی از همین نظام محسوب می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان خداوند همه امکانات را برای رویش خوبی‌ها و ریزش بدی‌ها فراهم کرده است، گفت: باید با توکل بر خدا و توسل به ائمه(ع) بتوانیم با برنامه‌ریزی در این ماه از توفیق الهی محروم نمانده و از این فضای پر از معنویت بهترین استفاده را بکنیم.