share
1398/10/25
در گرد همایی ائمه جماعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت پست صورت گرفت؛
تشریح فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی‌زاده مدیر گروه فرهنگ نامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گردهمایی ائمه جماعت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت پست، به تشریح فعالیت‌های پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت.

حجت الاسلام عیسی‌زاده در ابتدای سخنان خود گفت: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم علاوه بر اعزام هزاران مبلغ در سال به سراسرکشور، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های علمی، پس از رصد مسائل ومطالبات فرهنگی کشور، از طریق معاونت پژوهشی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، آثار فاخری را تولید و در اختیار جامعه علمی و عمومی کشور قرار داده است. و بر همین اساس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در راستای ارتقای فرهنگ قرآن و  پاسخ گویی به نیازهای قرآنی مجامع علمی و عمومی کشور، آثار فاخر و کم نظیر قرآنی را تولید و به جامعه قرآنی کشور ارائه نموده است.

وی در ادامه به معرفی برخی از آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پرداخت و گفت: این پژوهشکده جهت تسهیل دسترسی سریع و آسان مخاطبان، جامع‌ترین معجم معنایی قرآن با عنوان فرهنگ قرآن (کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآنی) را در 33 جلد و بزرگ ترین دائره المعارف قرآن (فعلا 16 جلد)، فرهنگ موضوعی تفاسیر در 3 جلد، فرهنگ نامه سبک زندگی در 50 موضوع و همچنین بیش از 136 عنوان دیگر را تولید نموده است.

عیسی زاده افزود: به منظور دسترسی آسان به آثار مکتوب این پژوهشکده، مخاطبان می‌توانند به پرتال جامع علوم و معارف قرآن به آدرس http://quran.isca.ac.ir مراجعه نموده تا علاوه بر این محتوای پژوهشی و غنی قرآنی، از بیش از دوازده هزار مقاله قرآنی، پایان نامه‌های قرآنی و موارد بسیار دیگر در این پرتال استفاده نمایند.

وی در ادامه با اشاره به تولید نرم افزارهای قرآنی در این پژوهشکده بیان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به کافه بازار، نرم افزارهای موبایلی تولید شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از جمله: قرآن سراج، تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن، دائره المعارف قرآن، پرسمان‌های قرآنی و بیش از بیست فرهنگ‌نامه و دانشنامه تخصصی قرآن را به صورت رایگان دریافت نمایند. و همچنین برای دسترسی به آثاردیجتالی دیگر پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، می‌توانند از طریق نصب کتابخوان پژوهان فایل آنها را دریافت نمایند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در پایان اظهار داشت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات با تولید هزاران عنوان محتوا در حوزه قرآن، علوم اسلامی و انسانی، حجّت را بر علما، مبلغان، مدرسان، محققان، طلاب، دانشجویان و عموم جامعه تمام کرده است و امید آنکه فرهیختگان و عموم جامعه با بهره برداری از این همه آثار فاخر، بتوانند در ارتقای فرهنگ اسلامی، به رسالت خطیر خویش عمل نمایند.