share
1398/08/22
به کوشش پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
معیارهای جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی منتشر شد

کتاب «معیارهای جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی» به قلم سید علی هاشمی نشلجی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بازار نشر عرضه شد.

  به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، اصطلاح «جری و تطبیق» که مأخوذ از روایات می‌باشد، یکی از قواعد علوم قرآنی است و این قاعده دارای اصول، مبانی و معیارهایی می‌باشد. از تفاسیری که این اصطلاح را بسیار در ذیل روایات تفسیری به‌کار برده، المیزان تألیف علامه طباطبایی است. ایشان به صورت مستقل و شفاف از اصول، مبانی و معیارهای این قاعده در المیزان سخن نگفته است، ولی از کلمات وی در المیزان می‌توان آنها را استخراج کرد. در این پژوهش ضمن اشاره‌ای گذرا به اصول و مبانی جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی، معیارهای جری و تطبیق از نگاه وی استخراج شده و نمونه‌های روایی برای هر معیار ارائه گردیده است.

فصل نخست این کتاب با عنوان «مفاهیم و کلیات» دارای مباحثی چون: مفاهیم، مبانی جری و تطبیق، قلمرو قاعده جری و تطبیق و گستره آن در روایات، انواع روایات تعیین مصداق، نمونه‏هايى از روايات جرى و تطبيق و شیده نشدن جری و تطبیق به غلو می باشد و فصل دوم آن با عنوان «معیارهای جری و تطبیق» به انواع روایات جری و تطبیق در المیزان و معیارها پرداخته است.

این تحقیق بر آن است که ضمن تبیین قاعده «جری و تطبیق» و بیان تفاوت آن با تفسیر، تأویل، بطن و تمثّل و اشاره به مبانی آن، معیارهای آن قاعده را همراه با نمونه عینی، از المیزان و دیگر آثار علامه طباطبایی استخراج نماید.

از جمله ویژگی‌های این پژوهش، تمرکز بر دیدگاه‌های علامه طباطبایی به عنوان نخستین اثر مستقل در موضوع معیارهای قاعده «جری و تطبیق» و  بیان موارد کاربرد این قاعده در آثار علامه طباطبایی به‌ویژه تفسیر المیزان می باشد.

این کتاب در 172 صفحه، به شمارگان 400 و بهای 25هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته گردیده است.